۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران:

ناوگان ملی در حمایت از تولید داخل پیشرو است

نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی حمهوری اسلامی ایران گفت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها در جهت اجرای فرامین مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را در مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی از تولید به کار برده‌ایم.
کد خبر: ۹۱۱۱۶

ناوگان ملی در حمایت از تولید داخل پیشرو است
به گزارش خبرنگار مانا، محمدرضا مدرس‌خیابانی که در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی سخن می‌گفت با بیان اینکه در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها در جهت اجرای فرامین مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را در مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ فرایند پشتیبانی از تولید به کار برده‌ایم، تصریح کرد: ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تقاضا دارد که با توجه به توانمندی‌های این ناوگان، پشتیبانی لجستیکی از تولید کشور با دست های توانای دریانوردان ایرانی صورت گیرد.
وی با یادآوری اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا در سال گذشته، افزود: در سال ۹۹،پنج فروند نفتکش ذیل فشار تحریمی و تهدیدهای دشمنان به ونزوئلا اعزام شدند که دو فروند از آنها متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود که پیام پر مهر رهبر معظم انقلاب را در پی داشت و این به برگ زرینی در تاریخ حوزه دریایی کشور بدل شد.
مدرس خیابانی با اعلام اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۵۴ سال سابقه و سرمایه ۲۱۵۶ میلیارد تومانی و دارایی به ارزش ۳۲ هزار میلیادر تومان، ۱۴۴ فروند شناور فعال در اختیار دارد، خاطر نشان کرد: این مجموعه بیش از ۶۵۰۰ نفر پرسنل در استخدام خود دارد که ارزشمندترین دارایی آن محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون ۱۶۷ هزار جعبه کانتینر به ظرفیت ۲۴۵ هزار TEU در اختیار دارد، افزود: این دارایی‌ها همزمان با استفاده در دریا در بخش حمل و نقل ترکیبی نیز مورد استفاده هستند و در کنار ۱۳۱ واگن مخزن‌دار و ۴۰۸ واگن لبه‌کوتاه در حال خدمت رسانی به صاحبان کالا می باشند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سال ۱۴۰۰ را سالی موفق برای مجموعه تحت مدیریت خود ارزیابی کرد و گفت: در ۵ ماهه نخست سال جاری ۴۳ درصد رشد در عملیات حمل و نقل دریایی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردیم که حاصل آن درآمد ۴۲۱ میلیون دلاری برای شرکت بود.
وی سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حمل و نقل و لجستیک کشور را ۲۱ درصد اعلام کرد و ادامه داد: تمام این دستاوردها در زمانی اتفاق افتاده که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار داشته است.
مدرس‌خیابانی با اشاره به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۸ تحت تحریم قرار دارد و در سال ۲۰۱۸ تشدید شده‌ است، تصریح کرد: از سال ۲۰۱۸ به این سو توأم با تحریم، حملات تروریستی و سایبری را نیز تجربه کردیم که در نوع خود کم‌نظیر است. هم اکنون نیز شناوری که سال قبل مورد حمله تروریستی قرار گرفت به تازگی تعمیرات خود را به اتمام رسانده و به زودی به ناوگان ملحق خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه طی این مدت تامین قطعات نیز به دشواری صورت گرفته است، گفت: با این حال بخش اعظم تعمیرات شناورها طی سه سال اخیر در یارد تعمیراتی متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
نائب رئیس هئیت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، اشاره‌ای نیز به موضوع راهبردی تامین سوخت کم‌سولفور داشت و در این باره خاطر‌نشان‌کرد: خوشبختانه با کمک پالایشگاه شازند اراک و سازمان بنادر و دریانوردی ۸۰ درصد از سوخت مورد نیاز ناوگان را در سال گذشته در داخل تامین کردیم و پیش‌بینی ما این است که امسال تا ۹۵ درصد از سوخت مورد نیاز را در داخل تامین نماییم.
وی در این رابطه ادامه داد: با وجود اینکه نسبت به تامین سوخت از دست‌اندرکاران بسیار سپاسگزاریم، اما قیمت سوخت داخلی با توجه به مسئله مالیات بر ارزش افزوده و نیز دور بودن پالایشگاه از بنادر جنوبی نسبت به سوخت خارجی گران تر است که تقاضا داریم در این زمینه توجهی ویژه صورت گیرد و این قیمت به نرخ جهانی نزدیک شود.
مدرس خیابانی در ادامه اظهارات خود به موضوع محدودیت‌های بانکی ناشی از تحریم اشاره کرد و گفت: ما از بانک‌های خارجی انتظاری نداریم، اما متاسفانه برخی از بانک‌های داخلی نیز بعضا دسترسی به منابع ما را محدود می‌کنند که با توجه به ماموریت ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انتظار داریم با حمایت مسئولان مربوطه به ویژه در سازمان بنادر و دریانوردی این مشکلات رفع شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به محدودیت‌های تحریمی پرداخت و تصریح کرد: سال گذشته شناورهای ما به مدت ۴ ماه از یکی از اصلی‌ترین مسیرهای خود یعنی بنادر چین منع شدند که این محدودیت به نوعی ادامه دارد و کماکان شناورهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ورود به بنادر اصلی چین منع شده‌اند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: ناوگان ملی از مسئولان محترم تقاضا دارد در قالب توافقنامه‌های راهبردی بین دو دولت ایران و چین برخی محدودیت‌های تردد به بنادر آن کشور برداشته شود.
مدرس خیابانی در ادامه اظهارات خود به تلاش ناوگان ملی برای استفاده از توانمندی‌های داخلی اشاره‌ای داشت و گفت: با همکاری شرکت‌های داخلی توافقنامه ساخت دو فروند شناور ۳۷ هزار تنی در جنوب و سه شناور در شمال کشور امضاء شده است که طی دو سال اخیر منتظر تامین مالی مانده‌اند. امیدواریم با یاری صندوق توسعه ملی این مهم نیز اجرایی شود، ضمنا با توجه به مسائل اخیر در دریای خزر و نیاز به خدمات کشتی‌های رو_رو یک فروند را به صورت اجاره‌ای در این منطقه فعال خواهیم کرد و امیدوار هستیم به زودی با همکاری یاردهای داخلی این شناور ساخته شود.
مدرس خیابانی در پایان به موضوع بیمه و رده‌بندی‌ها اشاره و تصریح کرد: هم اکنون بیمه شناورها و رده‌بندی آنها از طریق شرکت‌های داخلی صورت می‌گیرد، همچنین در آذرماه سال جاری دریانوردان فعال در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صد در صد ایرانی خواهند بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار