۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱

درخواست IMO از کشور‌ها برای افزایش فعالیت کربن زدایی

اتاق بین‌المللی کشتیرانی اعلام کرد بر اساس برنامه‌هایی که از سوی سازمان ملل متحد و سازمان بین‌المللی دریانوردی اعلام شده کشور‌های ساحلی برای دستیابی به کربن صفر درصد تا سال ۲۰۵۰ باید تلاش‌های ا‌جباری خود را دو برابر کنند.
کد خبر: ۹۱۰۵۹

درخواست IMO از کشور‌ها برای افزایش فعالیت کربن زدایی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس اطلاعیه‌ای که از سوی اتاق بین‌المللی کشتیرانی وابسته به IMO  منتشر شده آمده است هم سازمان ملل متحد و هم سازمان بین‌المللی دریانوردی نسبت به کاهش کربن در حمل‌ونقل دریایی تاکید دارند و در این ارتباط  برای اجرای طرح‌های متعدد برنامه ریزی کرده و گردهمایی‌های متعددی تدارک دیده‌اند تا کشور‌ها مجبور به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای شوند.

در صورتی‌که کشور‌ها نتوانند تلاش‌های خود را افزایش داده و توجه چندانی به کربن زدایی نداشته باشند اهداف IMO در سال ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ محقق نخواهد شد.

در ادامه این اطلاعیه با اشاره به اینکه کشور‌ها باید کمک کنند تا منابع صندوق تحقیق و توسعه پنج میلیارد دلار افزایش یابد از کشور‌ها خواسته شده نسبت به توسعه اجباری افزایش فنّاوری‌های کربن صفر درصد و همچنین تولید سوخت‌های کم کربن اقدامات لازم را به عمل آورند.

 در این ارتباط قرار است به منظور افزایش منابع صندوق یک نشست مهم از سوی IMO با حضور کشور‌های عضو در ماه نوامبر برگزار شود تا  تامین منابع صندوق توسط کشور‌ها تضمین شود.

بر اساس این گزارش "گای پلاتن" دبیرکل اتاق بین‌المللی کشتیرانی در این زمینه گفت: این اتاق پیشنهاد جامعی را با هماهنگی IMO تحت عنوان مهندسی دریافت عوارض و مالیات کربن از انتشار دهندگان آن در دست دارد که قرار است با حضور تمامی کشور‌های عضو IMO در روز‌های پایانی اکتبر مورد بررسی قرار گیرد. این عوارض می‌تواند میلیارد‌ها دلار برای کمک به صندوق تحقیق و توسعه جمع‌آوری کند.

وی در ادامه گفت: صحبت کردن درباره کربن زدایی خیلی آسان است، اما عمل کردن به آن بسیار دشوار است و جهانیان موظف هستند که تلاش‌های خود را برای دستیابی به کربن خالص به کار گیرند. این یک جاه طلبی نیست بلکه اعتقاد دارم با هماهنگی و همکاری دولت‌ها قابل دستیابی است.

"جان آدامز" رئیس کارگروه اقدامات ICS GHG نیز در این زمینه گفت: به منظور دستیابی به اهداف IMO از رهبران ارشد صنایع و حمل و نقل دریایی خواسته‌ایم تا بهترین و عادلانه‌ترین پیشنهاد خود را در زمینه کربن زدایی در اختیار اتاق قرار دهند تا این پیشنهاد‌ها منجر به مقرراتی شود که به سرعت بخش حمل‌و‌نقل را به سمت آینده‌ای بدون کربن رهنمون کند.

شایان ذکر است اعضای اتاق بین‌المللی کشتیرانی را ۸۰ درصد از صاحبان صنعت کشتیرانی جهان تشکیل می‌دهند.

درخواست IMO از کشور‌ها برای افزایش فعالیت کربن زدایی

ارسال نظرات
آخرین اخبار