۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰

تراژدی کرونا در بنادر آفریقایی

افزایش نرخ حمل و نقل، بالا رفتن دو برابری نرخ حمل کانتینر از چین به آفریقا، کم شدن میزان صادرات و واردات، بیکاری شناور‌های باری و مسافری، رواج دزدی دریایی و ... نتایج آسیب‌ها و خسارات کووید ۱۹ در قاره آفریقا به شمار می‌رود که کارشناسان از آن به عنوان تراژدی چالش‌های دوران کرونا یاد می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۹۳۹

تراژدی کرونا در بنادر آفریقایی

به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مؤسسه آلفالاینر ویروس کووید ۱۹ اگر‌چه در آغاز نتوانست خسارت زیادی به بنادر آفریقایی وارد کند، اما به مرور تأثیرات سهمگین خود را در این قاره نشان داد. این ویروس همه گیر خطوط  باری و مسافری را در بسیاری از بنادر مختل کرد.

در این میان صادر کنندگان نیجریه که یکی از مراکز عمدۀ اقتصادی در این قاره است در طول شش ماه گذشته  با زیان ۲۱۸ میلیون دلاری و تعطیلی بندر آپاپا مواجه شده اند.

"جاناتان نیکول" رئیس اتحادیۀ حمل و نقل لاگوس گفت: ویروس کرونا باعث شد تا دسترسی برخی از کامیون‌ها به پایانه‌ها برای تخلیه و یا بارگیری تا سه ماه طول بکشد به همین جهت هیچ موقعیتی برای امکان صادرات وجود نداشت.

"Kolawole Awe" رئیس انجمن اتاق بازرگانی نیجریه نیز گفت: برخی از شناور‌های باری و مسافری با کمبود کالا و مسافر مواجهند و مالکان آن‌ها درآمدی ندارند. به همین جهت شناور‌ها به نسبت از تردد در بنادر لاگوس پرهیز می‌کنند، زیرا باید تا یک ماه در آب‌های نیجریه منتظر بار و مسافر بمانند.

از سوی دیگر کشور کنیا نیز وضعیت بهتری نسبت به نیجریه ندارد، زیرا در آن کشور نیز افزایش نرخ حمل و نقل باعث آسیب دیدن بخش واردات و صادرات شده است. انجمن تولید کنندگان کنیا اعلام کردند در دوران کرونا بین ۱۸ تا ۲۳ درصد نیروی کار خود را اخراج کردند و ۲۷ درصد از شرکت‌های تولیدی در سال ۲۰۲۰ تعطیل شدند.

در این میان قیمت حمل کانتینر یک طرفه از چین به آفریقا که در سال ۲۰۲۰ بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار بود هم اکنون با افزایش دو برابری تا ۵۰۰۰ دلار رسیده که نارضایتی صاحبان کالا را به همراه دارد.

"‌Turloch Mooney"  تحلیلگر IHS Markit ضمن تایید مواردی که در گزارش آلفا‌لاینر به آن‌ها اشاره شد‌ه در زمینه تاثیر ویروس کرونا بر حمل‌ونقل آفریقا گفت:  بر اساس تحقیقات انجام شده میزان بهره وری در بنادر و اسکله‌های آفریقا نسبت به سایر قاره‌ها به ویژه قاره اروپا در حال حاضر به شدت پایین است و بنادر این کشور همچنان درگیر این پاندومی هستند. به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها بنادر این قاره بتوانند به دوران رونق برگردند. در این میان مسائلی از قبیل گرایش به سمت کاهش گاز‌های گلخانه‌ای، هوشمند سازی و دیجیتالی شدن بنادر در این قاره بسیار کمرنگ است، زیرا به سرمایه گذاری هنگفتی نیاز دارد. باید دید که در دوران بعد از کرونا بنادر در این قاره نسبت به تحولات اخیری که در اکثر نقاط دنیا وجود دارد، چه واکنش‌هایی را خواهند داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار