۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶

مرگ دلخراش دو صیاد محلی در تالاب بین‌المللی هورالعظیم

یک فعال محیط زیست در خوزستان مرگ دو صیاد بومی در تالاب بین‌المللی هورالعظیم به دلیل کمبود اکسیژن و بیوگاز را تایید کرد.
کد خبر: ۹۰۹۲۷

مرگ دلخراش دو صیاد محلی در تالاب بین‌المللی هورالعظیم
ناصر عبیات در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: حادثه دلخراش مرگ ناگهانی دو صیاد در تالاب هورالعظیم که جسد بی‌جان آن‌ها در کنار جادۀ نفت در عمق هور پیدا شد زنگ خطری جدی برای حیات این تالاب به شمار می‌رود.

وی گفت: با کم شدن حقابه این تالاب و عقب نشینی آب در نتیجه کمبود اکسیژن و مرگ گیاهان آبزی و موجودات زنده و همچنین گاز‌های ناشی از فعالیت باکتری‌ها و تجزیه کننده‌های طبیعی، بیوگاز در تالاب تشکیل می‌شود.

عبیات افزود: بیوگاز بر اثر واکنش‌های تجزیه‌ای بی‌هوازی میکروارگانیسم‌های زنده در محیطی تولید می‌شود که مواد آلی در آن وجود دارد، بیوگاز مخلوطی از سه ترکیب با نام‌های متان، دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن است.

وی با بیان اینکه هنوز بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم خشک بوده و غلظت آب موجود در تالاب بالا و اکسیژن آن کم است، افزود: وضعیت زیست محیطی این تالاب همچنان بحرانی است.

در همین حال همچنین معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان گفت: علت مرک این دو صیاد در حال بررسی دقیق است.

ولی الله حیاتی اظهار کرد: هنوز علت دقیق مرگ این دو صیاد در هورالعظیم مشخص نشده، ولی آنچه مسلم است علت مرگ آنان انفجار یا تیراندازی نبوده است.

وی گفت: اجساد این دو صیاد به پزشک قانونی منتقل شده تا علت دقیق مرگ آنان مشخص شود.

در ماه‌های اخیر دوستداران محیط زیست خوزستان نسبت به وضعیت بحرانی تالاب هورالعظیم هشدار داده و خواستار رهاسازی آب سد کرخه و تامین کامل حقابه این تالاب شدند.

یک سوم از تالاب ۴۵۰ هزار هکتاری هورالعظیم در محدوده خاک ایران و دو سوم آن در محدوده خاک عراق است.

آب این تالاب از رودخانه کرخه و دجله تامین می‌شود، ولی در سال‌های اخیر به علت خشکسالی شدید، حقابه این تالاب به طور کامل تامین نشده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار