۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰

افزایش صادرات آبزیان به اروپا از سال ۲۰۲۲

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران از انجام مذاکرات توسط این اتحادیه با کمیسیون اقتصادی اروپا جهت افزایش صادرات آبزیان به این کشور‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی خبر داد و گفت: امید‌های زیادی در زمینه نتیجه دادن این مذاکرات و افزایش صادرات آبزیان به کشور‌های اروپایی وجود دارد.
کد خبر: ۹۰۹۰۶

افزایش صادرات آبزیان به اروپا از سال ۲۰۲۲

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین مشکل بر سر راه صادارت آبزیان به اتحادیه اروپا تعرفه‌های بالا است، بیان داشت: در تلاش هستیم با رایزنی‌های در حال انجام در سال ۲۰۲۲ شاهد رفع این مشکلات و افزایش صادرات آبزیان به کشور‌های اروپایی باشیم.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، بیان داشت: از سوی دیگر تحریم‌های اعمال شده نیز مشکلات زیادی را برای صادرات به اروپا برای صادرات کنندگان آبزیان به وجود آورده است، اما تلاش برای افزایش صادرات به این کشور‌ها همچنان ادامه دارد.

وی از انجام مذاکرات از سوی اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با کمیسیون اقتصادی اروپا جهت افزایش صادرات آبزیان به این کشور‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی خبر داد و گفت: امید‌های زیادی در زمینه نتیجه دادن این مذاکرات و افزایش صادرات آبزیان به کشور‌های اروپایی وجود دارد.

خدایی در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: صادرات آبزیان کشور به اروپا باعث افزایش اعتبار کشور در میان سایر بازار‌های هدف خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی در صنعت شیلات ادامه داد: از سوی دیگر صادرات آبزیان به کشور‌های اروپایی در مقایسه با صادرات به سایر کشور‌ها از ارزش افزوده بسیار بیشتری برخوردار است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران خاطرنشان ساخت: سال گذشته بخشی از آبزیان به کشور‌های اروپایی از جمله آلمان و بلژیک صادر شدند.

وی همچنین با اشاره به صادرات میگو و خاویار به اسپانیا در سال گذشته عنوان کرد: علاوه بر این شاهد صادرات خاویار به کشور هلند نیز بودیم.

خدایی با اشاره به اینکه سال گذشته کمتر از پنج درصد از صادرات آبزیان کشور به  اروپا صورت گرفت، اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی‌های در حال انجام از امسال شاهد افزایش صادرات آبزیان به کشور‌های اروپایی بایم.

وی در ادامه یادآور شد: با وجود شیوع کرونا طی سال گذشته ۱۲۵ هزار تُن انواع آبزیان با در آمد ۵۰۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر شد.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، بیان داشت: از این میزان ۲۷ هزار تُن به صادرات میگوی پرورشی و مابقی آن به صادرات ماهیان گرمابی، ماهیان غیر‌ماکوکل، قزل آلا، خاویار و کنسرو تُن ماهی  اختصاص داشته است.

وی خاطرنشان ساخت: عمده صادرات ماهیان گرمابی گونۀ کپور بوده که به کشور عراق صادر شده و ماهی قزل آلا نیز به کشور‌های همسایه صادر شده است.

این مقام مسئول در اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، تصریح کرد: در بین ماهیان غیر‌ماکول نیز گونه ماهی مرکب و یال اسبی نیز بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

خدایی به افزایش سالانه صادرات خاویار پرورشی اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته صادرات خاویار پرورشی از ۹۰۰ کیلو به چهار و نیم تُن افزایش یافت که این در نوع خود رقم قابل توجهی است.

خدایی در ادامه با بیان اینکه ۷۰ درصد صادرات میگوی پرورشی ایران در سال‌های گذشته به کشور‌های جنوب شرق آسیا صورت می‌گرفت، اذعان داشت: سال گذشته در مجموع ۴۵ درصد میگوی ایران به کشور‌های مذکور صادر شد.

این سرمایه گذار بخش خصوص در صنعت شیلات، تصریح کرد: مابقی میگوی پرورشی به کشور‌های عربی به ویژه امارات، عمان، قطر و روسیه صادر شد.

وی به کاهش صادرات میگو به روسیه به دلیل کرونا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: صادرات میگو به روسیه در سال ۹۸، ۹۰۰ تُن بود که این رغم در سال ۹۹ به ۳۰۰ تُن رسید.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، همچنین میزان صادرات میگو‌های پرورشی به کشور‌های اروپایی را زیر هزار تُن در سال گذشته عنوان کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار