۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

بزرگترین بنادر عمان را بشناسیم

۵۳ درصد تجارت دریایی عمان را نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی تشکیل می‌دهد. سالانه در حدود ۵۴۰۰ تا۶۲۰۰ کشتی در بنادر سواحل عمان تردد می‌کنند، همچنین بخش قابل توجهی از تجارت دریایی عمان با همسایه این کشور یعنی امارات متحده عربی انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۰۹۰۴

بزرگترین بنادر عمان را بشناسیم

به گزارش مانا،‌ بیش از نیمی از تجارت دریایی عمان را نفت و محصولات پتروشیمی تشکیل می دهد که از طریق بنادر این کشور در خلیج عمان و دریای عرب انجام می شود .

با توجه به موقعیت جغرافیایی عمان، این کشور دسترسی مستقیم به سراسر خلیج عمان و دریای عرب دارد . بسیاری از خطوط کشتیرانی از دریای عرب برای تردد عمده کانتینر و نفتکش در بنادر اصلی عمان استفاده می کند .

۵۳ درصد تجارت دریایی عمان را نفت ، فرآورده های نفتی و پتروشیمی تشکیل می دهد . سالانه در حدود ۵۴۰۰-۶۲۰۰ کشتی در بنادر سواحل عمان تردد می کنند ، همچنین بخش قابل توجهی از تجارت دریایی عمان با همسایه این کشور یعنی امارات متحده عربی انجام می شود .

در ادامه این مطلب با بزرگترین بنادر کشور عمان آشنا می شویم .

بزرگترین بنادر عمان را بشناسیم

۱. بندر صلاله (استان ظفار)

بندر صلاله ؛ در مجموع شش اسکله بزرگ برای عملیات کالاهای های کانتینری و نفتی دارد. تأسیس آن به سال ۱۹۹۸ برمی گردد . در حال حاضر این تأسیسات تحت نظارت شرکت خدمات بندری صلاله فعالیت می کند . تعداد زیادی از گروه‌ها و شرکت‌های بزرگ نفتی به همراه بخش دولتی در این پروژه مشارکت دارند. عمان دارای شاخص حمل و نقل باری بالایی است و همین امر بندر صلاله را بین سریعترین پایانه های حمل و نقل کانتینر در جهان قرار می دهد . این ترمینال همچنین در لیست کارآمدترین تأسیسات بندری در جهان در جایگاه ششم قرار دارد‌. عمق پای اسکله در این بندر بین ۱۶ تا ۱۸,۵ متر بوده و سالانه در حدود چهار میلیون TEU عملیات بندری ثبت می کند .
بزرگترین بنادر عمان را بشناسیم

۲. بندر سلطان قابوس (مسقط)

بندر سلطان قابوس‌؛ در حال حاضر تحت تغییرات جدید برای تبدیل شدن به یک مرکز جهت تردد کشتی های کروز و مسافری قرار دارد‌. با این حال این بندر دارای سابقه طولانی در حمل و نقل بار به عنوان بزرگترین بندر در منطقه مسقط است‌. در زمان اوج فعالیت بندر سلطان قابوس‌، عملیات بندری در ۱۴ اسکله این بندر انجام می شود‌. در اوایل دهه ۲۰۰۰‌، این بندر ظرفیت ۸۲۰ هزار تن محموله با ۲۵۰ هزار TEU را ثبت کرده است . طولانی ترین اسکله چند منظوره این بندر در حدود ۴۵۸ متر است .
بزرگترین بنادر عمان را بشناسیم

۳. بندر دوقم (منطقه الوستا)

بندر دوقم ؛ یک بندر جدید و در عین حال سودآور در منطقه برای عمان است‌. تأسیس آن تنها به سال ۲۰۱۳ برمی گردد و دارای امکانات تعمیر و تجهیز کشتی و حمل بار است . آمار و ارقام در این بندر در سال ۲۰۱۹ ، درآمد  یک میلیارد دلاری بندر دوقم را نشان می ده‌. دوقم ؛ همچنین یکی از بنادر اصلی عمان است که در منطقه ویژه اقتصادی فعالیت می کند. اداره و عملیات آن نیز تحت نظارت منطقه برای ارتقاء تجارت در عمان قرار دارد با این حال‌، حقوق مالکیت این تسهیلات متعلق به دولت عمان است . بندر دوقم دارای سه اسکله یکسره برای جابجایی بار و کالای چند منظوره است . تاسیسات تعمیرات کشتی این بندر‌، سالانه به بیش از ۱۵۰ کشتی خدمات می دهد‌.
بزرگترین بنادر عمان را بشناسیم

۴. بندر سوهار (منطقه البطینه)

بندر سوهار‌؛ از نظر حجم بار به عنوان دومین بندر بزرگ در میان بنادر مهم عمان شناخته می شود‌. هر ساله  تأسیسات این بندر بیش از ۶۰ میلیون تن کالا با ماهیت های مختلف را جابه‌جا می کنند . ترمینال سوهار از سال ۲۰۰۲ با توسعه نسبتاً مدرن فعالیت خود را آغاز کرده است . علاوه بر این ، این بندر یک سرمایه گذاری مشترک بین مقامات عمان و بندر روتردام است و جزیی از منطقه آزاد تجاری محسوب می شود . سالانه بیش از سه هزار کشتی در اندازه های مختلف برای عملیات تخلیه و بارگیری به سوهار تردد می گیرند .

ارسال نظرات
آخرین اخبار