۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸

پرداخت تسهیلات برای تبدیل موتورهای دوزمانه به چهارزمانه

پرداخت تسهیلات برای تبدیل موتورهای دوزمانه به چهارزمانه
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار شناور با موتور دوزمانه در کشور وجود دارد، گفت: تا یکسال و نیم آینده بر اساس قانون، موتور شناور‌ها باید به چهارزمانه تغییر پیدا کند.
کد خبر: ۹۰۸۷۸
به گزارش مانا، حسین عباس نژاد در رابطه با آخرین وضعیت پیشبرد آیین‌نامه هیات دولت مبنی بر ممنوعیت ثبت شناور با موتور دوزمانه و ثبت آنها صرفاً با موتور چهارزمانه، اظهار داشت: با توجه به قانون هوای پاک در راستای کاهش آلودگی هوا، در بخش دریایی استفاده از شناورهای با موتور چهارزمانه در دستورکار قرار گرفته و تا زمانی که موتور شناورها چهارزمانه نباشد امکان ثبت آن وجود ندارد و این درحالی است که ۹۵ درصد شناورها در کشور دارای موتور دوزمانه است. 
وی ادامه داد: علاوه بر این طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قایق های بدون هویت باید ثبت شوند.
 
لزوم ثبت و هویت دار کردن شناورها
 
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تاکنون موتورهای چهارزمانه در کشور وجود نداشته و این موتورها وارداتی بوده‌اند، گفت: با توجه به لزوم ثبت و هویت دار کردن شناورها و اینکه طبق قانون امکان چنین ثبتی وجود ندارد، در نتیجه تصمیم بر این شد تا بر اساس قانون بستر لازم برای پیشبرد کار و تولید موتورهای چهارزمانه شناورها فراهم شود.
عباس نژاد با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست از هیات دولت به مدت سه سال فرصت خواست تا در راستای اجرای آیین‌نامه ممنوعیت ثبت شناور با موتور دوزمانه و ثبت آنها صرفا با موتور چهارزمانه اقدام کند و بستر و امکانات لازم را برای تحقق این مساله فراهم آورد، بیان کرد: در طول این مدت کمیته ای در شورای عالی صنایع دریایی با حضور سازمان صنایع دریایی، تعاونی ها، شرکت ها و تولیدکنندگان تشکیل شد تا پیگیری امور انجام شود.
 
اهمیت بسیار بالای قیمت نهایی و هزینه تعمیر و نگهداری موتورهای چهارزمانه
 
وی با بیان اینکه قرار بر این شد تا سازمان صنایع دریایی موتورهای ۲۰۰، ۱۰۰ و ۶۰ اسب بخار را با بررسی نمونه های خارجی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری موجود طراحی کند، عنوان کرد: مسائل مربوط به قیمت نهایی و هزینه تعمیر و نگهداری موتورهای چهارزمانه از اهمیت بالایی برخوردار است تا قایق داران با کمترین فشار مالی بتوانند با استفاده از تسهیلات محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی، از موتورهای جدید استفاده کنند.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تشکیل کمیته ای در راستای مشخص شدن آمار و تعداد مورد نیاز موتورها و نیز قیمت نهایی و وضعیت خط تولید، اعلام کرد: حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار قایق دوزمانه در کشور وجود دارد که نیازمند تغییر موتور و نصب موتور چهارزمانه هستند.
عباس نژاد چگونگی ارائه تسهیلات، فرهنگ سازی برای ارائه و استفاده از محصول ایرانی و نیز مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری و مراکز خدمت رسانی از جمله موضوعات مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد، گفت: در حال حاضر موتورهای چهارزمانه به مرحله تولید رسیده است و باید تولید داخل در بازار عرضه شود تا در مدت یکسال و نیم آینده تبدیل موتورهای دوزمانه به چهارزمانه انجام شود.
 
مزایای موتورهای چهارزمانه شناورها
 
وی با تاکید بر لزوم تسهیل شرایط قایق داران و صیادان، عنوان کرد: کمیته فنی متشکل از طرفین اعم از سازمان صنایع دریایی، وزارت صمت، سازمان بنادر و...باید تشکیل شود و تمامی مسائل را در نظر گرفته شود تا ارائه تسهیلات و تجاری سازی موتورهای چهارزمانه شناورها انجام شود.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد مزایای موتورهای چهارزمانه شناورها، بیان کرد: نصب این موتورها سبب کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت و در راستای اجرای قانون هوای پاک است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار