۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳

قرارگاه خاتم الانبیاء در عملیات شناورسازی مغروقه‌ها در اروندرود مشارکت می‌کند

سرپرست سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در عملیات شناورسازی مغروقه‌ها در اروندرود مشارکت می‌کند.
کد خبر: ۹۰۸۳۱

قرارگاه خاتم الانبیاء در عملیات شناورسازی مغروقه ها در اروندرود مشارکت می کند

به گزارش خبرنگار مانا، حسین گروسی در جریان بازدید حمید رضا مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور افزود: هم اکنون ۳۹ فروند مغروقه در اروندرود وجود دارد که در صورت پایان عملیات شناورسازی این مغروقه ها، تردد کشتیرانی در آبراه اروندرود با سهولت انجام خواهد شد.   

وی به لایروبی اروندرود که سال‌ها عراقی‌ها از مشارکت در آن وفق قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر خودداری کرده اند افزود: لایروبی اروندرود از سوی مسئولان وزارت خارجه، همچنین شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با کشور عراق باید نهایی و اجرایی شود.

گروسی خاطرنشان کرد: لایروبی اروندرود باید طبق کار کارشناسی و مذاکره فشرده بین مسئولان ایران و عراق طبق قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه لایروبی اروندرود از سال ۱۳۵۶ تاکنون انجام نشده است افزود: اگر لایروبی اروندرود انجام شود کشتی‌های با ظرفیت ۸۰ هزار تُن می‌توانند در آن تردد کنند در حالی که هم اکنون به علت رسوبات زیاد تنها شناور‌های ۱۵ هزار تنی می‌توانند در این آبراه تردد کنند.

سرپرست منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند گفت: رونق کشتیرانی در اروندرود می‌تواند تا حدود زیادی رونق اقتصادی و تجاری را در شهر‌های بندری خرمشهر و آبادان بازگرداند.

مؤمنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور در جریان سفر به منطقه آزاد اروند، از روند خارج‌سازی شناور‌های مغروقه در ابراه اروندرود دیدن و بر تسریع در عملیات خارج سازی مغروقه‌ها تاکید کرد.

رژیم بعثی عراق در جریان تهاجم همه جانبه به جمهوری اسلامی ایران صد‌ها فروند قایق و شناور تجاری و صیادی در حال تردد در اروندرود را غرق کرد.

با وجود گذشت ۳۳ سال پایان جنگ تحمیلی هنوز تعدادی شناور مغروقه  در اروندرود وجود دارد که هر از چند گاهی سبب بروز حادثه می‌شوند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار