۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵

افزایش ۱۳۵ درصدی صید کیلکای دریای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران میزان صید کیلکای دریای خزر را از ابتدای فصل صید امسال، شش هزار و ۴۲۱ تن اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال حداقل به ۲۴ هزار تن برسد.
کد خبر: ۹۰۷۸۷

افزایش ۱۳۵ درصدی صید کیلکای دریای خزر

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده طی پنج ماهه نخست امسال، شش هزار و ۴۲۱ تن کیلکاماهیان دریای خزر توسط صیادان استان‌های مازندران و گیلان صید شده‌اند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، یادآور شد: هر ساله صیادان کیلکا به صورت خودجوش و با هدف بازسازی ذخایر کیلکا، صید را تعطیل اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به آغاز صید کیلکا از اواخر خرداد ماه، اظهار داشت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته وضعیت خوبی را برای صید کیلکا تجربه نکردیم، بیان داشت: آمار امسال در مقایسه با مدت مشابه صید کیلکای سال ۹۸، حاکی از رشد ۳۹ درصدی این گونه از آبزیان دریای خزر است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، عنوان کرد: از این میزان کیلکای صید شده، سه هزار و ۴۵۲ تن سهم استان مازندران و دو هزار و ۹۶۹ تن سهم استان گیلان بوده است.

آخوندی تاکید کرد: بر این اساس سهم صید کیلکای استان مازندران ۵۴ درصد و سهم صید استان گیلان ۴۶ درصد بوده است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، خاطرنشان ساخت: بر اساس آمار اخذ شده، سرانه صید کیکلای هر شناور به طور متوسط ۸۹ تن اعلام شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۷۴ فروند شناور کیلکاگیر در مازندران و ۴۴ فروند شناور کیلکاگیر در گیلان، بیان داشت: شناور‌های کیلکاگیر استان گیلان به طور عمده در بندر انزلی و شناور‌های کیلکاگیر استان مازندران در بندر بابلسر و تعداد کمتری در بندر امیر‌آباد به صید کیلکا اشتغال دارند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، قیمت ماهی کیلکا جهت مصرف به عنوان پودر ماهی را حدود شش هزار تومان و قیمت آن را جهت مصرف انسانی بین هفت تا هشت هزار تومان اعلام کرد.

به گفته مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بیش از ۹۰ درصد کیلکای صید شده در دریای خزر متاسفانه به مصرف پودر ماهی می‌رسد.

وی بیان داشت: از آنجا که کیلکا ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

آخوندی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

آخوندی مجموع صید کیلکای دریای خزر در سال گذشته را حدود ۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود صید کیلکا در سال ۱۴۰۰ حداقل به ۲۴ هزار تن برسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار