۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵

صید ۲۸۵ هزار تن انواع ماهیان تون توسط صیادان ایرانی

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: سال گذشته در مجموع ۲۸۵ هزار تن انواع تون ماهیان و شبه تون ماهیان در صیدگاه‌های اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس توسط صیادان ایرانی صید شده است.
کد خبر: ۹۰۷۶۲

صید ۲۸۵ هزار تن انواع ماهیان تون توسط صیادان ایرانی

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آمار اخذ شده طی سال گذشته در مجموع ۲۸۵ هزار تن انواع تون ماهیان و شبه تون ماهیان در صیدگاه‌های اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس توسط صیادان ایرانی صید شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد:  از این میزان ماهیان صید شده ۵۷ درصد صید تون ماهیان و شبه تون ماهیان سهم صیادان استان سیستان و بلوچستان، ۳۱ درصد هرمزگان، ۱۱ درصد بوشهر و یک درصد استان خوزستان بوده است.

آخوندی با بیان اینکه بیش از هزار و ۳۰۰ فروند شناور ایرانی در کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند به ثبت رسیده است، اذعان داشت:  حدود ۸۰۰ فروند از شناور‌های صیادی کشور در آب‌های اقیانوسی و فراساحل به صید می‌پردازند و بیش از ۶۰۰ فروند از شناور‌ها به سیستم برودتی برای نگهداری ماهی مجهز شده‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت و جایگاه صید تون ماهیان در فعالیت‌های صید و صیادی و صنعت شیلات کشور، عنوان کرد: در حال حاضر شش هزار فروند از مجموع ۱۱ هزار فروند شناور صیادی فعال در کشور به صید تون ماهیان و شبه تون ماهیان اختصاص دارد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، گونه‌های تون ماهیان در کشور شامل هوور، هوور مسقطی، زردباله (گیدر)، چشم درشت، تون منقوش و زرده بوده و روش‌های عمده صید آن‌ها نیز گوشگیر، پرساین و انواع رشته قلاب هستند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: سال گذشته به ترتیب چهار گونه هوور، گیدر، هوور مسقطی و زرده بیشترین میزان صید را به خود اختصاص داده بودند به طوری‌که ۷۲ درصد صید تون ماهیان و شبه تون ماهیان سهم آن‌ها بود.

وی یادآور شد: ۳۲ کشور عضو کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند هستند و حدود ۴۰ کشور از ذخائر تون ماهیان اقیانوس هند بهره برداری می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران درکل اقیانوس رتبه دوم و در غرب اقیانوس رتبه اول را به لحاظ صید دارا هستند.

آخوندی با بیان اینکه ایران دوازدهمین کشور صید کننده تون ماهیان در جهان است گفت:  حدود ۲۵۸ هزارتن از ذخائر مذکور در صیدگاه‌های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند صید شده است که این رقم در نوع خود قابل توجه است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران تاکید کرد: کشور ما  در صید تون ماهیان در محدوده صیدگاهی غرب اقیانوس هند رتبه اول، در کل اقیانوس هند رتبه دوم و در جهان رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، حدود ۲۰ سال پیش سهم کشور در بهره برداری از ذخائر تون ماهیان در اقیانوس هند حدود ۵ درصد بود که با سیاست گذاری‌های کلان شیلات، سرمایه گذاری  انجام شده، ایجاد زیرساخت ها، آموزش و هدایت بهره برداران، اکنون به حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد: با مساعد بودن شرایط صید و کافی بودن ذخایر، شاهد افزایش میزان صید تون ماهیان اقیانوس هند توسط صیادان ایرانی تا پایان فصل صید سال جاری که تیر ماه سال آینده خواهد بود، باشیم.

گفتنی است، تون ماهیان از گونه  ماهیان مهاجر دو کاشانه‌ای با مهاجرت‌های طولانی هستند. تون ماهیان حدود هفت درصد صید جهان را به خود اختصاص می‌دهند، ولی در ایران بیش از ۳۰ درصد صید کشور، مربوط به تون ماهیان و شبه تون ماهیان است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار