۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹

نخستین کشتی باری هوشمند و پاک در جهان (+فیلم و عکس)

کشتی یارا بیرکلند که از یک باتری ۷ مگاوات ساعتی نیرو می‌گیرد، انتظار می‌رود با بیشینه سرعت ۱۳ گره دریایی حرکت کرده و ۱۰۳ کانتینر اندازه متوسط را حمل کند.
کد خبر: ۹۰۷۲۶

نخستین کشتی باری هوشمند و پاک در جهان (+فیلم و عکس)

مانا: شرکت نروژی یارا اینترنشنال که در زمینه تولید انواع کود فعالیت می‌کند، محصول نهایی خود را بیشتر با استفاده از کامیون‌ها در سراسر کشور و بازار‌های بین المللی جابه‌جا می‌کند. بنابر گزارشی که سی‌ان‌ان منتشر کرده است، اکنون این شرکت استفاده از یک کشتی باری الکتریکی که آلودگی کمتری ایجاد کرده و به طور خودکار به مقصد می‌رود را مد نظر قرار داده است.

بنابر برآورد‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، بخش حمل و نقل سهمی ۲۷ درصدی در انتشار کربن جهانی دارد. حمل و نقل جاده‌ای که از سوخت‌های فسیلی نیرو می‌گیرد، سهمی ۸۰ درصدی در این انتشار دارد و از این رو، کشور‌ها در تلاش هستند تا با استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی هرچه بیشتر ردپای کربن خود را کاهش دهند. در شرایطی که پیشرفت‌های بزرگی را در زمینه خودرو‌های سواری و حمل و نقل هوایی الکتریکی شاهد بوده ایم، کشتی باری جدید شرکت یارا ممکن است گزینه‌ای پیشگام در زمینه حمل و نقل دریایی الکتریکی باشد.

شرکت یارا استفاده از یک کشتی باری الکتریکی را از سال ۲۰۱۷ مد نظر قرار داد. در همین راستا، قراردادی با شرکت کونگزبرگ، فعال در زمینه سامانه‌ها و راه حل‌های فنّاوری پیشرفته دریایی برای تحویل یک کشتی الکتریکی امضا شد. یک سال پیش نیز دولت نروژ اجازه آزمایش کشتی‌های خودران در مرز‌های دریایی خود را صادر کرد.

در شرایطی که قرار بود این پروژه در سال ۲۰۲۰ عملیاتی شود، به واسطه ماهیت منحصر به فرد خود و همچنین شیوع بیماری کووید-۱۹ با تاخیر مواجه شد. اما به گفته مقامات شرکت یارا، انتظار می‌رود در اواخر سال جاری میلادی این کشتی باری خودران فعالیت خود را آغاز کند.

کشتی یارا بیرکلند که از یک باتری ۷ مگاوات ساعتی نیرو می‌گیرد، انتظار می‌رود با بیشینه سرعت ۱۳ گره دریایی حرکت کرده و ۱۰۳ کانتینر را حمل کند. بدون حضور خدمه روی کشتی، کل سفر از طریق سه مرکز کنترل داده در خشکی زیر نظر خواهد بود.

در ابتدا، قرار بود بارگیری کانتینر‌ها توسط نیروی انسانی صورت بگیرد، اما شرکت یارا قصد دارد کل عملیات را بدون خدمه انجام دهد و بر همین اساس در مرحله بعد روی ساخت جرثقیل‌ها و خودرو‌های حمل کننده کانتینر خودران کار خواهد کرد. همچنین، این برای نخستین بار خواهد بود که یک کشتی باری خودران در آب‌های نروژ حرکت می‌کند.

ظرفیت باتری برآورد شده کشتی یارا بیرکلند باید آن را در فهرست پنج کشتی الکتریکی برتر از نظر ظرفیت باتری قرار دهد. اما مهمتر از آن، به دلیل این که بیشتر برق تولیدی در نروژ از منابع برق‌آبی (هیدروالکتریک) سرچشمه می‌گیرد، این قطعاً به کاهش انتشار کربن فعالیت‌های یارا کمک خواهد کرد. بنابر برآورد شرکت یارا اینترنشنال، این تغییر می‌تواند سالانه ۴۰ هزار سفر با کامیون را کاهش داده و انتشار کربن و اکسید‌های نیتروژن همراه با سر و صدا و گرد و غبار ناشی از حرکت این وسایل نقلیه را نیز کاهش خواهد داد.

تعداد بازدید : 11


نخستین کشتی باری هوشمند و پاک در جهان (+فیلم و عکس)
نخستین کشتی باری هوشمند و پاک در جهان (+فیلم و عکس)

ارسال نظرات
آخرین اخبار