۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰

افزایش صادرات میگوی پرورشی به کشور‌های عربی

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان از کاهش صادرات میگوی پرورشی به کشور‌های جنوب شرق آسیا به دلیل شیوع کرونا خبر داد و گفت: این امر باعث شد که شاهد افزایش صادرات میگو به کشور‌های عربی به ویژه امارات، عمان و قطر باشیم.
کد خبر: ۹۰۶۴۲

افزایش صادرات میگوی پرورشی به کشور‌های عربی

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت صادرات میگوی پرورشی اظهار داشت: صادرات میگوی پرورشی در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با کاهش همراه بوده است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، ادامه داد: همچنین این امر باعث تغییراتی در بازار‌های هدف صادرات شد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین بازار صادرات میگوی ایران همواره کشور‌های جنوب شرق آسیا و به طور عمده چین بوده است، یادآور شد: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و سختگیری شدید کشور چین، شاهد کاهش چشمگیر صادرات میگو به این کشور بودیم.

خدایی در ادامه با بیان اینکه ۷۰ درصد صادرات میگوی پرورشی ایران در سال‌های گذشته به کشور‌های جنوب شرق آسیا صورت می‌گرفت، اذعان داشت: سال گذشته در مجموع ۴۵ درصد میگوی ایران به کشور‌های مذکور صادر شد.

این سرمایه گذار بخش خصوصی در صنعت شیلات، تصریح کرد: مابقی میگوی پرورشی به کشور‌های عربی به ویژه امارات، عمان، قطر و روسیه صادر شد.

وی به کاهش صادرات میگو به روسیه به دلیل کرونا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: صادرات میگو به روسیه در سال ۹۸، ۹۰۰ تُن بود که این رقم در سال ۹۹ به ۳۰۰ تُن رسید.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، همچنین میزان صادرات میگو‌های پرورشی به کشور‌های اروپایی را زیر هزار تن در سال گذشته عنوان کرد.

وی با اشاره به تولید ۴۹ هزار تن میگوی پرورشی در سال ۹۹، مجموع صادرات سال گذشته را ۲۷ هزار تن اعلام کرد و یادآور شد: این در حالی ست که با وجود تولید ۴۷ هزار تنی میگوی پرورشی در سال ۹۸ مجموع صادرات در آن سال، ۲۹ هزار تن بوده است.

این سرمایه گذار بخش خصوصی در صنعت شیلات، اظهار امیدواری کرد: با رفع مشکلات ناشی از شیوع کرونا در صادرات، امسال شاهد افزایش صادرات و در نهایت ارزآوری بیشتر به کشور باشیم.

خدایی در ادامه گفته‌های خود در خصوص وضعیت تولید میگوی پرورشی در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: امسال پس از وقفه چهار ساله در واردات مولد میگوی از خارج کشور شاهد واردات حدود ۱۰ درصد از مولد‌های مصرفی بودیم.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، بیان داشت: این امر باعث شد تا مراکز تکثیر میگو، لارو‌های با کیفیت بهتری تولید کنند.

وی از ذخیره سازی چهار میلیارد لارو در مزارع پرورش میگو‌های استان‌های بوشهر، هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و گلستان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه تولید میگوی پرورشی سال گذشته ۴۷ هزار تن بود، بیان داشت: پیش بینی تولید میگوی امسال با توجه به برآورد‌های صورت گرفته، حداقل ۵۰ هزار تن است.

خدایی یکی از مهمترین دلایل پیش بینی افزایش تولید میگو در مقایسه با سال گذشته را عدم درگیری مزارع پرورش میگو با بیماری لکۀ سفید برخلاف سال گذشته عنوان کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار