۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶

سیر صعودی نرخ کشتی‌های اوراقی در نیمه اول ۲۰۲۱

نرخ کشتی‌هایی که در نیمه اول سال جاری میلادی به یارد‌های اوراق اعزام شدند، چنان سیر صعودی به خود گرفت که نسبت به ۱۳ سال گذشته بی‌سابقه است.
کد خبر: ۹۰۶۳۱
سیر صعودی نرخ کشتی‌های اوراقی در نیمه اول ۲۰۲۱
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا؛ بر اساس گزارش‌های تحلیلی مؤسسه ارزش‌گذاری آنلاین VesselValue افزایش نرخ کشتی‌های اوراق تا پایان سال ادامه دارد.

گزارش این مؤسسه حاکی است در شش ماهه اول ۲۰۲۱ کشتی‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار برای اوراق فروخته شد.

در حال حاضر نرخ کشتی‌های اوراقی به ازای هر تن ۷۵۵ دلار است که از سال ۲۰۰۸ تا کنون بی‌سابقه است. این درحالی است که قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ نیز ۸۶ درصد بیشتر شده است.

بر این اساس افزایش نرخ کشتی‌های قابل اوراق باعث شده تا مالکان کشتی رغبت بیشتری برای اعزام کشتی به منظور اسکراپ نشان دهند.

در ادامۀ گزارش آمده است در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ تعداد ۲۷۵ فروند کشتی با ظرفیت ۱۱.۹ میلیون DWT فروخته شد که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشتر آن‌ها را تانکر‌های غول‌پیکر نفتی و کشتی‌های فراساحل تشکیل می‌دهد.

در این ارتباط مالکان کشتی‌های کانتینری و فله‌بر‌ها کمتر دچار وسوسه نرخ اسکراپ می‌شوند به طوری‌که تعداد کشتی‌های قابل اسقاط کانتینری در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۷۸ درصد کاهش یافته است.

مؤسسه VesselValue در پایان این گزارش می‌نویسد با اشاره به اینکه بنگلادش همچنان رکورددار صنعت اسکراپ در جهان می‌باشد، پیش‌بینی می‌شود در صورت افزایش قیمت فولاد  نرخ اسکراپ کشتی‌ها مجدداً سیر صعودی پیدا کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار