۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹

کاهش ۸.۹ درصدی تجارت جهانی در پاندمی کرونا

کاهش ۸.۹ درصدی تجارت جهانی در پاندمی کرونا
بانک انگلستان تاثیر بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ بر تجارت جهانی را تحلیل و سه روند اصلی در تاثیر همه‌گیری را بیان کرد. نتایج این بررسی نشان داد که تجارت خدمات بیش از تجارت کالا تحت تاثیر قرار گرفته است و در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۰۵۹۳

به گزارش مانا، همه‌گیری کووید باعث اختلال قابل‌توجهی در تجارت جهانی شده است. در سال ۲۰۲۰، تجارت جهانی ۸.۹ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش از زمان بحران مالی جهانی بوده است. در حالی که محدودیت‌ها بخش خدمات را محدود کرد اما تجارت کالاها به سرعت بهبود یافت زیرا محدودیت تعطیلی کارخانه‌ها کاهش و تقاضا برای برخی از کالاهای بادوام (مانند مبلمان، فرش و لوازم خانگی) افزایش یافت.

باوجود کاهش چشمگیر تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۰، تجارت جهانی طی بحران کرونا کمتر از بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است و علت آن خدمات بیشتر فعالیت‌های اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته است که تنها حدود یک چهارم تجارت جهانی است.

تأثیر شوک بیماری همه‌گیر کووید بر تجارت در کشورهای مختلف متفاوت بود. به‌طور خاص، کاهش تجارت چین بسیار کوچکتر از مناطق دیگر بود. بهبود تجارت چین به ویژه با تقویت تقاضای جهانی برای کالاها و توانایی چین برای بازگشایی زنجیره‌های تامین داخلی خود از سایر کشورها جلوتر و بسیار قوی بود.

سرانجام، بیماری همه‌گیر تأثیر قابل‌توجهی بر هزینه حمل‌ونقل گذاشته است و از ماه مه سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵۰ درصد افزایش یافته است. عدم تعادل در تجارت منطقه‌ای ناشی از همه‌گیری باعث افزایش هزینه حمل‌ونقل شده است. به‌ویژه، افزایش تقاضا برای کالاهای بادوام در اقتصادهای قفل شده، همراه با اختلال ناشی از کووید در بنادر این کشورها، کمبود مخازن حمل‌ونقل را تشدید کرد و کانتینرها به جای بازگشت به آسیا در آمریکا و اروپا توقف کردند.

کمبود مخازن حمل‌ونقل احتمالاً موقتی بوده و در نهایت برطرف خواهد شد. با این حال، هزینه‌های حمل‌ونقل می‌تواند در آینده نزدیک افزایش یابد و این امر با تقویت تولید و رونق اخیر کالاها و ناشی از بهبود چشم‌انداز اقتصادی در سراسر جهان است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار