۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

پیش‌بینی تولید ۵۰ هزار تُن میگوی پرورشی در سال جاری

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با اشاره به ذخیره سازی چهار میلیارد لارو میگو در مزارع پرورشی پنج استان تولید کننده گفت: پیش بینی تولید میگوی امسال با توجه به برآورد‌های صورت گرفته، حداقل ۵۰ هزار تن است.
کد خبر: ۹۰۵۶۷
پیش‌بینی تولید ۵۰ هزار تُن میگوی پرورشی در سال جاری
 
علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت تولید میگوی پرورشی در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: امسال پس از وقفه چهار ساله در واردات مولد میگوی از خارج کشور شاهد واردات حدود ۱۰ درصد از مولد‌های مصرفی بودیم.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، بیان داشت: این امر باعث شد تا مراکز تکثیر میگو، لارو‌های با کیفیت بهتری تولید کنند.

وی از ذخیره سازی چهار میلیارد لارو در مزارع  پرورش میگو‌های استان‌های بوشهر، هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و گلستان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه تولید میگوی پرورشی سال گذشته ۴۷ هزار تن بود، بیان داشت: پیش‌بینی تولید میگوی امسال با توجه به برآورد‌های صورت گرفته، حداقل ۵۰ هزار تن است.

خدایی یکی از مهمترین دلایل پیش بینی افزایش تولید میگو در مقایسه با سال گذشته را عدم درگیری مزارع پرورش میگو با بیماری لکه سفید برخلاف سال گذشته عنوان کرد.

این سرمایه گذار بخش خصوصی در صنعت شیلات، ادامه داد: همچنین استفاده از مولدین وارداتی باعث تقویت کمی و کیفی میگو‌های پرورشی در سال ۱۴۰۰ خواهد شد.

به گفتۀ رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، ۹۰ درصد از میگوی تولید شده کشور در مزارع پرورشی استان‌های بوشهر و هرمزگان تولید و به مصرف بازار‌های داخلی و خارجی می‌رسد.

وی در ادامه گفته‌های خود پیش‌بینی سهم تولید مزارع پرورش میگوی گواتر در سیستان و بلوچستان را حدود هزار تن اعلام کرد.

خدایی همچنین پیش‌بینی سهم تولید استان‌های خوزستان و گلستان در سال ۱۴۰۰ را نیز به ترتیب ۶۰۰ تن و ۵۰۰ تن اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته پرورش دهندگان استان گلستان به دلیل شیوع گسترده بیماری طی دو سال متوالی بسیار متضرر شده بودند، تصریح کرد: خوشبختانه امسال بیماری در مزارع گلستان نیز گزارش نشده است و امیدواریم با توجه به ضرر‌های فراوان سال گذشته دوباره سرمایه گذاران بخش خصوصی به ثبیت وضعیت در پرورش میگو دست یابند.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، تاکید کرد: برداشت کامل میگوی پرورشی اواخر آبان ماه به اتمام خواهد رسید و آن موقع آمار قطعی تولید اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: در چابهار برداشت میگو معمولاً از اواخر مرداد آغاز و تا اواسط شهریور ماه به اتمام می‌رسد.

خدایی اظهار امیدواری کرد: همانطور که پیش‌بینی شده شاهد افزایش تولید میگوی پرورشی در سال جاری و ارزآوری بیشتر و در نهایت رضایت مندی پرورش دهندگان بخش خصوصی باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار