۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس؛

زنجیرۀ فراساحلی ۲۷ فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید

با تکمیل عملیات ساخت، نصب و بهره‌برداری از ۳۷ سکوی گازی، زنجیره‌های دریایی پارس جنوبی شامل تولید از بخش فراساحل ۲۷ فاز پارس جنوبی، با فرمان رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسمی رسید.
کد خبر: ۹۰۵۳۶
زنجیرۀ فراساحلی ۲۷ فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید
 
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، زنجیرۀ دریایی پارس جنوبی با دستیابی به تولید گاز از ۳۷ سکوی فاز‌های ۲۷ گانه پارس جنوبی، با فرمان رئیس‌جمهوری و به‌صورت ویدیو کنفرانس در استان بوشهر، شهرستان عسلویه به بهره‌برداری رسمی رسید.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در آیین جشن اتمام ۲۷ فاز پارس جنوبی و فعالیت‌های طراحی شده در این منطقه صنعتی با بیان اینکه اکنون روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان گاز پارس جنوبی تولید می‌شود اظهار داشت: این میزان تولید در مقایسه با هشت سال گذشته ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

محمد مشکین‌فام تولید تجمیعی گاز را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: تولید تجمیعی گاز از میدان پارس جنوبی ۲۲۳ میلیارد مترمکعب در سال گذشته ثبت شد که معادل ۷۰ درصد کل گاز تولیدی کشور در سال ۱۳۹۹ است.

وی کل گاز برداشت شده از میدان پارس جنوبی تاکنون را ۱۸۶۵ میلیارد مترمکعب دانست و تصریح کرد: در هشت سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ میلیارد مترمکعب معادل ۷۰ درصد کل تجمعی گاز از پارس جنوبی بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به بخش فراساحل پارس جنوبی پرداخت و با بیان اینکه این بخش شامل حفاری چاره‌ها، نصب سکو سرچاهی و متعلقات آن، لوله‌گذاری خطوط زیردریایی است افزود: فعالیت‌های بخش فراساحلی پارس جنوبی به اتمام رسیده است.

مشکین‌فام با بیان اینکه جمعاً ۳۳۶ حلقه چاه گاز در میدان پارس جنوبی به مرحله تولید رسیده است گفت: ۲۲۸ حلقه چاه آن معادل ۷۰ درصد آن با مجموع یک میلیون متر حفاری، در هشت سال گذشته تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۷ سکو سرچاهی طراحی، نصب و راه‌اندازی شده است خاطر نشان کرد: برای اتصال این سکو‌ها به پالایشگاه‌های خشکی نیز سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله زیردریایی برای انتقال گاز از سکو‌ها نصب شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: در هشت سال گذشته معادل ۲۸ میلیارد دلار در توسعه میدان گاز پارس جنوبی هزینه شده که ۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به تأسیسات فراساحل است.

مشکین‌فام تصریح کرد: در سال‌های اولیه پارس جنوبی عمده فعالیت‌ها توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد که با تلاش مهندسان، پیمانکاران، سازندگان ایرانی و اعتماد همکاری شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر تمام عملیات مهندسی، ساخت، نصب و راه‌اندازی و بهره‌برداری توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وی تعداد فاز‌های پارس جنوبی را ۲۹ فاز دانست و افزود: ۲۷ فاز وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفته و اکنون تنها دو سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی باقی‌مانده که در حال انجام است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار