۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸

افزایش ۶۷ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه طی ۶ سال

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص عملکرد شاخص‌های تراز آبی دریاچه ارومیه از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۹، بیان داشت: تراز سطح آب دریاچه ارومیه از سطح آب‌های آزاد با ۶۷ سانتی متر تغییر به حدود هزار ۲۷۱ سانتی متر رسیده است.
کد خبر: ۹۰۵۱۳
افزایش ۶۷ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه طی ۶ سال

دکتر عیسی کلانتری در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص اقدامات انجام شده در راستای احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: اجرای برنامه تثبیت با اجرای پروژه‌های توقف کلیه سد‌های در دست ساخت و مطالعه در حوضه آبریز، نظارت دقیق بر برنامه منابع و مصارف ۱۲ سد ملی حوضه آبریز دریاچه ارومیه و عدم تحویل آب مازاد ورودی به سد‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه به بخش کشاورزی از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه خاطرنشان ساخت: همچنین  اجرای طرح اتصال رودخانه‌های زرینه رود و سیمینه رود به طول ۲۵ کیلومتر به انضمام لایروبی رودخانه‌های حوضه آبریز به طول بالغ بر ۲۵۳ کیلومتر از دیگر اقدامات سازمان محیط زیست به منظور احیای دریاچه ارومیه است.

وی تصریح کرد: همچنین اجرای برنامه‌های دوره احیا مبتنی بر احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب و انتقال پساب حاصل به سمت دریاچه، انتقال آب مازاد حوضه آبریز کلاس به دریاچه، افزایش بهره‌وری مصرف آب و کاهش مصرف آب بخش کشاورزی، ثبیت کانون‌های تولید گرد و غبار که منجر به افزایش ۶۷ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه و پوشیده شدن بیش از ۹۵ درصد از کانون‌های فوق بحرانی تولید گرد و غبار از طریق افزایش آب صورت گرفته است.

به گفته وی پروژۀ انتقال پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهر‌های تبریز و ارومیه به دریاچه ارومیه با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی، مدیریت و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از محل سد‌های ملی حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

دکتر کلانتری در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: مدیریت و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در کل سطح اراضی حوضه با ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی و انتقال آب مازاد حوضه آبریز به دریاچه ارومیه با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده است.

وی در خصوص عملکرد شاخص‌های تراز آبی دریاچه ارومیه از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۹، بیان داشت: تراز سطح آب دریاچه ارومیه از سطح آب‌های آزاد با ۶۷ سانتی متر تغییر به حدود هزار ۲۷۱ سانتی متر رسیده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه سطح پیکرۀ آبی دریاچه اومیه در سال ۹۳، دو هزار و ۱۶۲ کیلومتر مربع بوده است، تصریح کرد: این رقم تا پایان سال ۹۹ با هزار و ۳۵۸ کیلومترمربع افزایش به سه هزار و ۵۲۰ کیلو مترمربع رسیده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حجم آب داخل دریاچه ارومیه در سال ۹۳ را هزار و ۷۷۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و بیان داشت: این رقم با افزایش سه هزار و ۱۱۰ میلیون متر مکعب به چهار هزار و ۸۸۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار