۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴

ساختمان تاریخی گمرک بندر گز به موزه تبدیل می‌شود

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از تبدیل ساختمان گمرک بندر گز به عنوان بخشی از تاریخ منطقه ساحلی گلستان به موزه تا سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۹۰۴۹۳

ساختمان تاریخی گمرک بندر گز به موزه تبدیل می‌شود

احمد تجری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در پی بازدید مدیر کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری از ساختمان تاریخی گمرک بندر گز، مقرر شد با تخصیص اعتبارات لازم عملیات تبدیل این  ساختمان تاریخی به موزه در قالب پروژۀ ملی انجام شود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از تبدیل ساختمان گمرک بندر گز به عنوان بخشی از تاریخ و هویت منطقه ساحلی گلستان به موزه تا سال آینده خبر داد.

وی خاطرنشان ساخت: گمرک بندر گز ساختمانی بسیار با ارزش و بخشی از تاریخ، هویت و پیشینه منطقه است و احیای آن در راستای اهداف فرهنگی با تلاش و پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان و همچنین مطالبه‌گری مردم بندر گز در دستور کار قرار گرفته است.

تجری تاکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای احیای ساختمان گمرک بندر گز برنامه‌ریزی و اعتبارات را در نظر گرفته است و امیدواریم در سال جاری بحث محتوایی این مکان با رویکرد جمع‌آوری اسناد و مدارک در راستای معرفی گذشته و افتخارات منطقه اجرایی شود.

به گفته این مقام مسئول در استان گلستان، مقرر شده است تمام اعتبارات مورد نیاز برای جمع‌آوری محتوا و اسناد و مدارک موزه طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال جاری تأمین و این موزه به‌عنوان اولین موزه شهرستان تا سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، تصریح کرد: باید محتوایی مناسب و قوی برای موزه بندر گز جمع‌آوری شود تا منعکس‌کننده مستندات مربوط به گذشته و تاریخ منطقه باشد؛ شاید نیاز باشد تا تاریخ شفاهی منطقه تدوین‌شده و تولید محتوای مناسب برای این موزه اجرایی شود.

وی اذعان داشت: یکی از برنامه‌های اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای فضای پیرامونی ساختمان گمرک، بهره‌برداری به‌عنوان مکانی برای عرضه و فروش تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان شهرستان است.

گفتنی است، ساختمان تاریخی گمرک بندر گز متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این ساختمان تاریخی در دوطبقه جمعاً در ۴۹۵مترمربع اعیانی و در زمینی به‌ مساحت حدود ۳۵۰۰ مترمربع ساخته‌ شده است.

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار