۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸

افزایش ۵۰ درصدی ذخیره سازی پایانه صادراتی فرآورده‌های نفتی ماهشهر

رئیس پایانه صادرات نفتی بندر ماهشهر از افزایش ۵۰ درصدی ذخیره سازی فراورده‌های نفتی در پایانه صادراتی بندر ماهشهر خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۹۰۴۴۷
افزایش ۵۰ درصدی ذخیره سازی پایانه صادراتی فرآورده‌های نفتی ماهشهر
 
حسین علیزاده در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با اجرای طرح توسعه، ظرفیت ذخیره‌سازی این پایانه صادراتی با ۵۰ درصد افزایش از یک میلیارد لیتر به ۱.۵ میلیون لیتر و توان پهلوگیری کشتی‌های نفتی در این بندر از ۴۵ هزار تن به ۱۰۵ هزار تن رسیده است.

وی اظهارداشت: از سال ۸۵ طرح توسعه این پایانه نفتی با توجه به زمینه‌سازی برای افزایش تولید فرآورده‌های نفتی پالایشگاه نفت آبادان و مجتمع‌های همجوار در دستور کار قرار گرفت.

علیزاده بیان کرد: اجرای این پروژه از سال ۸۶ وارد مرحله اجرایی شد و تا سال ۹۸ به پیشرفت ۹۰ درصدی رسید، اما در دو سال گذشته مهم‌ترین بخش کار یعنی ظرفیت انتقال و پهلوگیری پایانه بیش از دو برابر شد.

وی با اشاره به اینکه از هشت بارانداز فعال در این پایانه، هم‌اکنون پنج بارانداز به‌طور کامل با تنوع فرآورده‌های نفتی، عملیاتی شده است، تصریح کرد: قدرت انتقال فرآورده در پایانه صادراتی بندر ماهشهر سه برابر و این موضوع سبب شده است قدرت عرضه بیش از تقاضا باشد، در نتیجه خدمات به کشتی‌ها به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است.

علیزاده مهمترین هدف توسعه پایانه صادرات نفتی بندر ماهشهر را گره‌گشایی و رفع تنگنا‌ها در حوزه صادرات و ذخیره فرآورده‌های نفتی برشمرد و گفت: با وجود تنگنا‌هایی که داشتیم، توانستیم درآمد‌های صادراتی از محل توسعه این پایانه را حداقل دو برابر کنیم.

رئیس پایانه صادرات نفتی بندر ماهشهر با بیان اینکه بندر صادراتی ماهشهر قدمتی ۸۵ ساله دارد و با هدف زمینه‌سازی برای صادرات فرآورده‌های نفتی ساخته شده است ادامه داد: این بندر در زمان جنگ تحمیلی به‌دلیل دور بودن از تیررس حملات دشمن بعثی، یکی از بنادر راهبردی کشور بود و امروز هم همچنان از بنادر مهم صادراتی مواد نفتی کشور به شمار می‌آید.

علیزاده گفت: با اقدام‌های انجام‌شده، این بندر به یکی از بنادر راهبردی ایران بدل می‌شود، زیرا در خاورمیانه نیز چنین ظرفیتی نداریم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار