۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
اسلامی در مراسم روز دریانورد عنوان کرد:

تحریم‌ها در بخش دریایی خنثی شد/ تصویب و ابلاغ "قانون کشتیرانی تجاری ایران"

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با کمک بخش دریایی کشور روش‌های خنثی سازی تحریم‌ها اجرایی و روند حمل و نقل دریایی ادامه یافت.
کد خبر: ۹۰۲۳۸

تحریم‌ها در بخش دریایی خنثی شد/ تصویب و ابلاغ

به گزارش خبرنگار مانا، جلیل اسلامی که در آیین گرامیداشت روز جهانی دریانورد سخن می‌گفت، ضمن گرامیداشت این روز دو موضوع اساسی را بیان و تصریح کرد: با شروع تحریم ها حمل و نقل دریایی و کشتیرانی در صف اول تحریم مورد توجه دشمن قرار گرفت زیرا بخش دریایی نقش بی بدیلی حمل و نقل دریایی در کشور و توسعه دارد.
وی ادامه داد: سازمان  بنادر و دریانوردی در کنار مجموعه دریایی کشور وارد فضایی شدند که باید روش‌های مختلفی را در دور زدن تحریم استفاده کنند که با کمک همه مؤسسات و ارگان‌های مرتبط این مهم انجام شد.
اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه تا کنون توانستیم مجرا و گلوگاه‌های کشور را باز نگه‌داریم و علی‌رغم تمام فشارها لحظه‌ای راه صادرات و واردات کشور بسته نشد.
وی این دستاورد را افتخاری دانست که همواره در تاریخ باقی خواهد ماند و افزود: علاوه بر بحث تحریم شیوع کرونا نیز مشکلاتی را بر  صنعت دریانوردی مترتب ساخت از جمله در خصوص عدم امکان جابه‌جایی دریانوردان،  مسائل بهداشتی و...که با تمام این احوال توانستیم به نحو احسن در این زمینه نیز وظیفه خود را انجام دهیم.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه خاطر نشان کرد: طی این مدت اتفاقات خوبی نیز رخ داد از جمله قانون دریایی جمهوری اسلامی ایران که بعد از سال ۱۳۴۳ نیاز به بازنویسی و کار جدید داشت و خوشبختانه با نظر جمیع دریایی‌ها این اتفاق رخ داد و قانون جدید کشتیرانی با نام کشتیرانی تجاری ایران تصویب شد که به زودی ابلاغ می شود.
تشکیل دادگاه‌های دریایی از دیگر موارد مهمی بود که اسلامی به آن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه لایحه این دادگاه‌ها تصویب شده، کار بر روی آن در حال اتمام است که امیدواریم در مسیر قضایی دریایی گره گشا باشد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تدوین سند راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی را از دیگر اقدامات مهم طی ماه‌های اخیر دانست و تصریح کرد: این سند در ۲۸ ماده و بند تدوین شده و بسیار در بخش دریا و بندر مهم و تسهل‌گر خواهد بود.
موضوع ساماندهی شناورهای سنتی  از دیگر‌ مسائلی بود که اسلامی به آن اشاره کرد و گفت: این مهم آغاز شده و در‌کنار آن ساماندهی شناورهای فاقد هویت نیز در دستور کار است.
وی قشر دریانورد در کشور را که در بخش های تجاری، نظامی، صیادی و خدمات دریایی و ... هستند را وسیع توصیف کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۱۳۰ هزار نفر از سازمان گواهی دریانوردی دریافت کردند که برای تسهیل و روانسازی آموزش آنان پروژه‌ای به نام نقشه راه آموزش دریایی تصویب شده که در حال ابلاغ است.
به گفته این مقام مسئول مقررات و شیوه‌نامه سازمان‌های بین‌المللی دریایی نیز از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به مناطق اعلام و اجرایی شده است.
اسلامی در خصوص آزمون‌های مجازی در دوران کرونا گفت: آزمون‌های مجازی و از راه دور در این مدت به خوبی انجام شده و مشکلی در این رابطه نداشته‌ایم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره قرارداد کار دریایی نیز تصریح کرد: با توحه به الحاق ایران به کنوانسیون MLC در حال پیگیری هستیم که قرارداد کار دریایی با کیفیت مناسب براساس نیاز جامعه دریایی تدوین شود تا بر این اساس روابط مناسب بین دریانوردان و مالکین کشتی صورت گیرد.
وی ادامه داد: ابلاغ آیین نامه اجرایی مربوط به هیئت اجرایی تخلفات دریانوردان در دریا در حال انجام است و دبیرخانه این هیئت نیز تشکیل شده که این آیین نامه اجرایی بزودی ابلاغ خواهد شد.
اسلامی خاطر نشان کرد: بیمه دریانوردان شناورهای زیر سه هزارتن از موضوعات مهمی است که شیوه نامه آن برای ارگان‌ها مربوطه ارسال شده و بزودی محقق می شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان تاکید کرد: توسعه و حفظ ناوگان کشتیرانی به عنوان "کشتیرانی ایرانی، دریانورد ایرانی" نیز با همت و همکاری کلیه مدیران ارگان‌های دریایی محقق خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار