۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵

پس از ۱۰ سال، مجوز انتقال آب دریای خزر به سمنان صادر شد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست،گفت: روند پروژه عظیم انتقال آب دریای خزر به استان سمنان طی یک فرآیند رفت و برگشتی ۱۰ ساله و بر اساس یک سری ضوابط محیط زیستی سختگیرانه، موفق به اخذ مجوز‌های لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شد.
کد خبر: ۹۰۰۶۲
پس از ۱۰ سال، مجوز انتقال آب دریای خزر به سمنان صادر شد
 
دکتر عیسی کلانتری در گفتگو با خبرنگار مانا  در خصوص انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اظهار داشت: روند پروژۀ عظیم انتقال آب دریای خزر به استان سمنان طی یک فرآیند رفت و برگشتی ۱۰ ساله و بر اساس یک سری ضوابط محیط زیستی سختگیرانه، موفق به اخذ مجوز‌های لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: این مجوز توسط معاونت محیط زیست انسانی و بعد از تصویب گزارش ارزیابی زیست محیطی به وزارت نیرو ابلاغ شد.

به گفته وی، با ابلاغ مجوز زیست محیطی به وزارت نیرو، این وزارتخانه باید نسبت به انتخاب سرمایه‌گذار واجد شرایط به منظور آغاز پروژه اجرایی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اقدام کند.

دکتر کلانتری در خصوص چگونگی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان بیان داشت: بر اساس الزامات تعیین شده و نصب دستگاه‌های آب شیرین کُن، آب شیرین شدۀ دریای خزر توسط خط لوله به این استان منتقل می‌شود.

لازم به ذکر است، بحث انتقال آب به‌صورت جدی برای نخستین بار در روز‌های پایانی دورهٔ ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی مطرح شد؛ مطالعات مرتبط با طرح انتقال آب خزر به سمنان در کارگروه «بررسی تأمین آب استان سمنان» در تاریخ هشتم تیرماه ۱۳۸۴ با حضور معاون اول رئیس‌جمهور وقت یعنی محمدرضا عارف و حبیب‌الله بی‌طرف، وزیر وقت نیرو، به تصویب رسید.

این طرح، اما تا مدت‌ها معلق ماند تا این‌که در پی مصوبه هیئت دولت در سفر استانی سمنان در چهاردهم دی سال ۱۳۸۹و در دولت محمود احمدی‌نژاد به وزارت نیرو و سرانجام در تاریخ ۳۰ خرداد ماه ۱۳۹۱ به شرکت «توسعه منابع آب و نیروی ایران» به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

در دولت حسن روحانی، وزارت نیرو پیگیر نظر کارشناسی محیط زیستی‌ها بود و بالاخره آقای روحانی آذر ماه ۹۷ در سفر به سمنان خبر داد کارشناسی‌ها به اتمام رسیده، مشکلات حل شده و دولت آمادگی دارد اگر سرمایه‌گذاری بخواهد وارد کار شود، امکانات لازم را در اختیار بگذارد.

این سخنرانی روحانی، با واکنش‌های زیادی از سوی منتقدان مواجه شد و حتی معاون وقت محیط زیست، پروین فرشچی، با انتقال بین حوضه به دلیل تبعات اقتصادی و محیط زیستی آن مخالفت صریح کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار