۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵

حل بحران آب با استقرار صنایع در کنار دریا‌ها / تنها وظیفه محیط زیست در بحران آب، نجات حیات وحش است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صنایع باید در کنار دریا استقرار یابند، گفت: هم اکنون در تمام دنیا صنایع در کنار دریا فعالیت می‌کنند؛ باید این امر در کشور ما ۴۰ سال پیش اتفاق می‌افتاد تا هم اکنون با چنین بحران‌هایی در زمینه تأمین آب صنایع مواجه نبودیم.
کد خبر: ۹۰۰۵۱
حل بحران آب با استقرار صنایع در کنار دریا‌ها / تنها وظیفه محیط زیست در بحران آب، نجات حیات وحش است
 
به گزارش خبرنگار مانا، عیسی کلانتری امروز در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت هفته محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده بود با تأکید بر اینکه در حال حاضر مهمترین معضل کشور، آب است، گفت: سرانه مصرف آب در سال ١٣۶٧، دو هزار و ٣٠٠ متر مکعب برای هر نفر بوده، اما امسال این سرانه برای هر نفر به کمتر از هزار متر مکعب رسیده که با توجه به وضعیت فعلی منابع آبی کشور، این رقم به معنی ورشکستگی آب در کشور است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ٧٠ درصد جمعیت کشور زیر ٧٠٠ متر مکعب آبِ تجدیدپذیر خواهد داشت، ادامه داد: بحران آب در حالی است که نیروی متخصص در زمینه آب در کشور بسیار اندک است.

وی با اشاره به اینکه برای احیای ۳۵ تالاب کشور تفاهم نامه‌ای با وزارت نیرو به امضا رسیده است، بیان داشت: مراحل پایانی تامین حق‌آبه ۳۴ تالاب به اتمام رسیده است.

کلانتری با تأکید بر اینکه پس از تامین آب شرب، مهمترین مسأله تامین آب محیط زیست و کشاورزی است، بیان داشت: وزارت نیرو در تامین حق‌آبه‌ها بسیار بد عمل کرده است به گونه‌ای که باید از این وزارت‌خانه به قوه قضایه شکایت کنیم.

عدم تامین ۶۰ درصد از حق‌آبه دریاچه ارومیه توسط وزارت نیرو

وی خاطرنشان ساخت: امسال دریاچه ارومیه فقط ۱۶ درصد با کاهش بارندگی همراه بوده است، اما وزارت نیرو ۶۰ درصد حق‌آبه‌ای را که باید تأمین می‌کرده، تحویل نداده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه قانون حق‌آبه حدود ۷۰ تالاب تعیین شده و وزارت نیرو موظف به تامین آن است، اظهار کرد:، اما همچنان برای گرفتن این حق‌آبه با مشکل مواجه هستیم در حالی که بر اساس قانون بعد از آب شرب، اولویت با حق‌آبه محیط زیست و کشاورزی است.

کلانتری در ادامه گفته‌های خود با تأکید بر اینکه باید تمام پروژه‌های توسعه‌ای کشور بر اساس منابع آبی باشد، اذعان داشت: از دو سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ صنعت آب‌بری در داخل سرزمین مجوز نداده است.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه صنایع باید در کنار دریا استقرار یابند، بیان داشت: هم اکنون در تمام دنیا صنایع در کنار دریا فعالیت می‌کنند؛ باید این امر در کشور ما ۴۰ سال پیش اتفاق می‌افتاد تا هم اکنون با چنین بحران‌هایی در زمینه تامین آب صنایع مواجه نبودیم.

مشکل زاینده رود با تأمین آب حل نمی‌شود

وی در ادامه یادآور شد: زاینده رود در زمان صفویه ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب داشت، اما امروز با انتقال آب از حوضه‌های دیگر به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است یعنی دو و نیم برابر نسبت به زمان صفویه آب وارد زاینده‌رود می‌شود، اما با این وجود همچنان این رودخانه با کمبود آب مواجه است.

کلانتری دلیل این امر را استقرار صنایع به غلط در کنار زاینده رود و نیز افزایش جمعیت بدون برنامه‌ریزی در حاشیه این رودخانه دانست و بیان داشت: اگر سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب آب وارد زاینده رود شود باز هم مشکل کم آبی آن حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در گذشته در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران مشکل کمبود آب وجود نداشت، تصریح کرد:، اما در حال حاضر به علت توسعه ناپایدار و بدون برنامه‌ریزی، این استان‌ها با خطر کمبود آب مواجه هستند که اگر وضعیت به همین روال پیش رود تمدن کشور در خطر خواهد افتاد.

تنها وظیفه محیط زیست در بحران کم آبی، نجات حیات وحش است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تنها وظیفه این سازمان در قبال بحران کم آبی را نجات حیات وحش اعلام کرد و گفت: امسال به دلیل خشکسالی برخی از مناطق چهارگانه که به صورت طبیعی آب داشتند، دیگر آب ندارند، چشمه‌ها خشک شده است بنابراین باید برای آبشخور حیات وحش به هر طریقی حتی با تانکر آبرسانی کنیم تا هیچ حیوانی از تشنگی نمیرد.

حل بحران آلودگی هوای زمستان با یک ساعت و نیم خاموشی روزانه 

کلانتری در ادامه گفته‌های خود در خصوص آلودگی هوای تهران نیز گفت: بر اساس اعلام مراکز بهداشتی سالانه ۱۱ هزار نفر به علت آلودگی هوا در کشور جان خود را از دست می‌دهند که تقریباً معادل تلفات جاده‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه روزانه یک ساعت و نیم خاموشی، نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی تهران و کلانشهر‌ها خواهد داشت، اذعان کرد: اگر در زمستان نیز خاموشی یک ساعت و نیم اعمال می‌شد، قطعاً بحران آلودگی در این فصل از بین می‌رفت.

وی با اشاره به اینکه مشکل آلودگی هوای تهران بدون هزینه حل نخواهد شد، تأکید کرد: اکنون حدود پنج هزار مگاوات کسری برق داریم که برای جبران آن روزانه دو تا سه ساعت خاموشی انجام می‌شود، اما این خاموشی را برای سلامت مردم که حدود دو ماه در زمستان است انجام ندادند.

معاون رئیس جمهور یکی از مهمترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست را پیشبرد کشور به سمت تولید سوخت استاندارد عنوان کرد و بیان داشت: در سال ۹۲ تولید سوخت استاندارد صفر لیتر بود، اما هم اکنون روزانه ۱۲ میلیون لیتر سوخت استاندارد تولید می‌شود به گونه‌ای که در کشور سوخت کمتر از استاندارد یورو چهار نداریم.

شناسایی ۳۰ میلیون هکتار منطقۀ گرد و غبار خیز در کشور 

کلانتری در ادامه گفته‌های خود، گرد و غبار را معضل دیگر زیست محیطی اعلام کرد و اذعان داشت: گرد و غبار کشور با دو منشأ خارجی و داخلی است که برای رفع منشأ خارجی آن هیچ اقدامی از دست ما بر نمی‌آید چرا‌که گرد و غبار با منشأ خارجی از کشور‌های زیادی حتی سودان وارد کشور می‌شود.

وی از شناسایی ۳۰ میلیون هکتار یعنی ۱۸ درصد از وسعت کشور به عنوان مناطق گرد و غبار خیز خبر داد و بیان داشت: موفق شدیم معضل گرد و غبار در استان خوزستان و اطراف شهر‌های بزرگ مثل تهران را تا حدود زیادی بر طرف کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، چرای مفرط دام‌ها و خشکسالی را دو عامل بسیار مهم و تاثیر گذار در گرد و غبار کشور با منشأ داخلی عنوان کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار