۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵

کشتی آتش گرفته سنگاپوری غرق شد

کشتی آتش گرفته سنگاپوری غرق شد
مقامات نیروی دریایی سریلانکا از غرق شدن کشتی آتش گرفته سنگاپوری در آب‌های این کشور پس از ۱۳ روز که به یکی از بدترین فجایع محیط زیستی منجر شده است، خبر دادند.
کد خبر: ۹۰۰۳۰

به گزارش مانا، روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» به نقل از نیروی دریایی سریلانکا از غرق شدن کشتی باری سنگاپوری که هنوز چندین هزار تن نفت در مخازن سوختش باقی مانده بود، طی روز چهارشنبه خبر داد. 

بی شک غرق شدن این کشتی به یکی از فاجعه آمیزترین مسائل محیط زیستی در این منطقه می انجامد. 

بر پایه این گزارش، کشتی « ام.وی ایکس پرس پرل » که در حال انتقال هزاران تن مواد شیمیایی و پلاستیکی بود به مدت ۱۳ روز در آب های نزدیک سریلانکا در آتش سوخت. 

مقادیر بسیار زیادی از بازمانده های پلاستیکی به سواحل این کشور رسیدند. اکنون مقام های رسمی از فاجعه ای بزرگتر که نشت ۲۷۸ تن نفت و ۵۰ تن گاز به اقیانوس هند است، خبر می دهند. 

به گفته « ایندیکا دو سیلوا » سخنگوی نیروی دریایی سریلانکا تلاش های یک یدک کش برای بیرون کشیدن این کشتی از آب بی ثمر ماند و کشتی به آرامی در اعماق دریا غرق شد. 

وی در ادامه افزود: نیروی دریایی سریلانکا با شرکت امداد آلمانی « اسمیت » همکاری کرد اما به دلیل شرایط بد جوی تمام تلاش ها بی نتیجه ماند.

دو سیلوا گفت: « تنها توانستیم پیش از آنکه کشتی کاملا غرق شود تا جایی که ممکن بود آن را از ساحل دور کنیم.» 

براساس شواهد عینی گفته می شود، از همین حالا در اطراف ساحل « نگومبو » در ۴۰ کیلومتری « کولمبو » لکه های نفتی در دریا قابل دیدن است. 

نیروی دریایی سریلانکا اعلام کرد گارد ساحلی هند که در منطقه است، تجهیزاتِ لازم برای مقابله با لایه  نفت شناور روی آب را دارد. 

پخش تکه های میکروپلاستیکی از کشتی غرق شده در آب به زندگی آبزیان و محیط زیست آسیب های فراوان وارد می‌کند. 

مقامات رسمی بر این باورند که آتش سوزی به دلیل نشت اسید نیتریک اتفاق افتاده است. 

« دهارشانی لاهانداپورا » رئیس محیط زیست دریایی سریلانکا در مصاحبه با این روزنامه گفت، خسارت محیط زیستی این حادثه در حال ارزیابی است. وی تاکید کرد این بدترین فاجعه محیط زیستی است که تا به حال دیده است. 

لاهانداپورا گفت، خدمه کشتی قطعا از روز ۱۱ مه ( ۲۱ اردیبهشت ) خیلی پیش تر از اینکه کشتی وارد آب های سریلانکا شود از نشت کردن اسید نیتریک مطلع بودند. 

روز دوشنبه سریلانکا  اقدام به انجام تحقیقات کیفری درباره آتش سوزی و آلودگی دریایی کرد.

سخنگوی پلیس سریلانکا گفت از روز دوشنبه ناخدای کشتی و مهندس ارشد که هر دو تبعه روسیه هستند، تحت بازجویی قرار دارند.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار