۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱

احتمال غرق شدن کشتی سنگاپوری X-Press Pearl

یک هفته پس از حادثه آتش سوزی در داخل کشتی X-Press Pearl در حالی که کشتی در  بندر کلمبو سریلانکا لنگر انداخته، اوضاع همچنان رو به وخامت است.
کد خبر: ۸۹۹۶۷

احتمال  غرق شدن کشتی سنگاپوری X-Press Pearl

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، تصاویر گرفته شده از صحنه‌های آتش سوزی نشان می دهد که آتش بیشتر نقاط کشتی را در بر گرفته است، در عین حال تیم‌های هندی و سریلانکایی حاضر در محل حادثه  از نشت مواد نفتی و محموله‌های شناور در دریا  گزارش می‌دهند.

 کشتی کانتینری 37 هزار تُنی که در فوریه 2021 ساخته و به صاحبان آن تحویل داده شده است با شرایط  فعلی به نظر کاملاً از دست رفته به حساب می‌آید. ترس از احتمال غرق شدن کشتی و وقوع یک حادثه زیست محیطی، افزایش یافته است.

تلاش برای مبارزه با آتش به دلیل شرایط  نامناسب آب و هوایی از جمله وزش باد شدید و امواج دریا که با آغاز بادهای موسمی جنوب غربی همزمان شده، بسیار سخت شده است. خدمه در ابتدا در حال اطفای حریق بودند در این راستا نیروی دریایی و عوامل بندری سریلانکا نیز  به کمک آنها شتافتند، اما به دلیل تشدید آتش سوزی و وخیم تر شدن شرایط آب و هوایی سرانجام این کشتی که حامل هزار و 486 کانتینر است را رها کردند.

آتش نشانان همچنین از وقوع یک یا چند انفجار از داخل کشتی گزارش دادند. مالکین کشتی گفتند که دو نفر از 25 خدمه کشتی از ناحیه پا آسیب دیدند که به بیمارستان منتقل شدند و پس از انجام آزمایش کرونا، تست یکی از کارکنان مثبت بوده  و نیاز به قرنطینه داشته است. سایر کارکنان کشتی نیز هم اکنون در یک مرکز قرنطینه در کلمبو به سر می‌برند.
احتمال  غرق شدن کشتی سنگاپوری X-Press Pearl

نیروی هوایی سریلانکا گزارش داده که هلی‌کوپترها امروز صبح 425 کیلوگرم مواد شیمیایی خشک را برای خاموش کردن آتش بر روی کشتی ریخته‌اند، امّا به نظر می‌رسد تأثیر چندانی نداشته است.

کشتی‌های گارد ساحلی هند و سریلانکا به همراه سه قایق یدک کش کماکان مبارزه با آتش را ادامه می دهند، این در حالیست که تلاش برای مهار لکه‌های نفتی که در نزدیکی کشتی مشاهده شده نیز ادامه دارد.

رئیس جمهور سریلانکا "Gotabaya Rajapaksa" عصر امروز در شبکه های اجتماعی از تلاش آتش نشانان تشکر کرد و به شهروندان اطمینان داد که تلاش‌ها برای حفاظت از خط ساحلی کشور در حال انجام است. وی به سازمان حفاظت از محیط زیست دریایی کشورش دستور داد تا نمونه برداری از آب را در امتداد ساحل آغاز کند.

احتمال  غرق شدن کشتی سنگاپوری X-Press Pearl

 این در حالی است که گزارش‌های فزاینده‌ای مبنی بر سرازیر شدن کانتینرهای تخریب شده و باقی‌مانده‌های محمولۀ کشتی به ساحل وجود دارد. علی‌رغم هشدارهای مقامات برای دوری از باقی‌مانده‌های محمولۀ کشتی به دلیل وجود مواد شیمیایی خطرناک در آنها، تصاویری از افرادی که بقایای کانتینرها را در سواحل جمع می‌کنند، دیده می‌شود. پلیس هشدار داد که تحقیقات برای ردیابی افرادی که بقایای بار کشتی را در ساحل جمع‌آوری کرده و همچنین محدودیت‌های مربوط  به کرونا را نقض کرده‌اند، آغاز کرده است.

احتمال  غرق شدن کشتی سنگاپوری X-Press Pearl

در راستای این حادثه مشاوران حمل و نقل WK Webster به مشتریان خود اعلام كردند كه قرارداد  نجات LOF با نجاتگران حرفه‌ای منعقد شده است و همچنین  General Average  برای مشخص شدن ضرر و زیان‌ها در میان صاحبان کالا اعلام شده است. البته آنها با فرض اینکه برخی محموله ها ممکن است سالم بمانند این کار را انجام داده‌اند امّا با این وجود آنها هشدار دادند که ممکن است ضمانت‌نامه برای پوشش نجات کشتی و General Average مورد نیاز باشد. با این حال تصاویر اخیر از کشتی حاکی از آن است که بار و احتمالاً کشتی اکنون ضرر کلی دیده است. گزارش شده است که بیمه شدگان در حال آماده شدن برای دعاوی بسیار بالا به دنبال وقوع این حادثه هستند.

مترجم: کاپیتان پرویز طوبایی

                                                              

ارسال نظرات
آخرین اخبار