۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵

نقش عامل انسانی در جلوگیری از حملات سایبری

مقاوم سازی تجهبزات در برابر حملات سایبری، فرهنگ سازی، آموزش، دستیابی به دانش مربوط به مقابله با تهدبدات سایبری، اعتماد به نفس، عدم استفاده از دستگاه‌های منسوخ شده، آشنایی با بدافزار‌ها و حربه‌های سایبری به گفته کارشناسان می‌تواند در جلوگیری از حملات سایبری مؤثر باشد.
کد خبر: ۸۹۱۹۶
نقش عامل انسانی در جلوگیری از حملات سایبری
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "Päivi Brunou" رئیس امنیت سایبری Wärtsilä Voyage با اشاره به اینکه تهدیدات سایبری نوعی خطای انسانی است و عامل انسانی هم می‌تواند در کاهش آن مؤثر باشد.  

وی افزود: تسلط کامل کاربران به شگرد‌های هکر‌ها می‌تواند عامل اساسی در جلوگیری از حملات سایبری باشد به همین جهت صنعت حمل و نقل دریایی، بخش‌های نفت و گاز، هواپیمایی و نظامی باید در مورد چگونگی محافظت از نرم افزار‌ها و تجهیزات با تکیه بر عوامل انسانی تاکید کنند.

وی گفت:‌ما همواره فکر می‌کنیم حملات سایبری یک عملیات هدایت شده اینترنتی است، در حالی‌که پشت هر حملۀ سایبری نیروی انسانی قرار دارد. به همین جهت در صورتی‌که بتوان کاربران را از خطرات حملات سایبری آگاه کرده و آنان را در مقابل این قبیل  تهدیدات آماده کرد می‌تواند عاملی برای جلوگیری از چالش‌های سایبری فعلی به حساب آید؛ بنابراین اعتقاد دارم هر سازمانی در مرحلۀ اول  باید نسبت به آموزش کارکنان خود اقدام کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان‌های تولید فنّاوری باید آن روی سکه یعنی حملات سایبری را در تولید فنّاوری در نظر گرفته و تلاش کنند امکان دسترسی به دانش، فنّاوری و ابزار‌ها توسط هکر‌ها محدود شود.

به گفتۀ وی همانگونه که اشاره شد نیروی انسانی که با انواع و اقسام تجهیزات در بخش حمل و نقل دریایی کار می‌کند می‌تواند با تسلط کامل بر فعالیت‌ها و آموزش‌های آنلاین نسبت به تسلط خود بر نرم افزار‌ها و بد افزار‌ها  نقش اساسی در مقابله با حملات سایبری داشته باشند.

برای مثال کاربران بنادر و یا کشتی‌ها می‌توانند با رعایت برخی نکات ایمنی حتی در ارسال ایمیل با اشراف بر اینکه ارسال این پیام می‌تواند توسط هکر‌ها مورد سوء قصد قرار گیرد سعی کنند راه‌های نفوذ آنان را سد کنند. البته به شرطی که  اطلاعات خود را به  روز کرده  و کاری کنند که امکان دسترسی به اطلاعات  به پایین‌ترین حد خود برسد.

از سوی دیگر تجهیزات بدون پشتیبانی و منسوخ شده می‌تواند عاملی برای نفوذ هکر‌های سایبری به حساب آید به همین جهت شبکۀ رایانه‌ای کشتی‌ها و بنادر باید همواره آنلاین باشند تا امکان نفوذ در آن به حداقل برسد. از سوی دیگر  پذیرش اشتباهات توسط کاربران و اعتماد سازی می‌تواند به جلوگیری از این حملات  بیشتر کمک کند.

هر کاربری باید بداند که پشت ارسال هر پیامی ممکن است هکر‌ها کمین کرده باشند باید تمامی جوانب احتیاطی را در ارسال پیام‌ها و اطلاعات در نظر بگیرند. از سوی دیگر شرکت‌های حمل و نقل با امضای قرارداد‌ها نسبت به ایجاد پشتیبانی چند منظوره و متعدد اقدام کنند.

وی در پایان گفت: کاربران نباید خود شیفته باشند که  مثلاً به تمامی فنّاوری‌ها آگاهی دارند آنان باید بدانند هر روز نیاز به آموزش دارند تا بتوانند نقش اساسی را در جلوگیری از حملات سابیری ایفا کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار