۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
برای ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌شود؛

بهبود اقتصاد جهانی/ رشد بازار فله

بهبود اقتصاد جهانی/ رشد بازار فله
بهبود پیش‌بینی شده در خصوص افزایش حجم فعالیت اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱، زمینه را برای رشد نرخ‌های چارتری بازار فله خشک مهیا می‌سازد.
کد خبر: ۸۹۱۶۶
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه Drewry انتظار دارد فعالیت اقتصادی جهان از نیمه دوم سال ۲۰۲۱، دوباره جهش پیدا کند، که این روند رونق تجارت کالا‌های فله خشک را در پی داشته و قاعدتاً به بهبود نرخ‌های چارتری شناور‌های فله خشک کمک خواهد کرد.

این گزارش ادامه داد: از آنجایی‌که معدن وال برزیل تولید خود را افزایش می‌دهد، تقاضا برای فله‌بر‌های کیپ سایز و حمل کنندۀ غول‌پیکر سنگ آهن VLOC روند صعودی را طی خواهد کرد. این شرکت تولید ۳۱۵-۳۳۵ میلیون تُن سنگ آهن را در سال ۲۰۲۱ هدف قرارداده است که ۱۳ الی ۳۳ میلیون بالاتر از حجم تولید در ۲۰۱۹ قرارمی‌گیرد، این به معنای رشد تقاضا برای جذب فله‌بر‌های حمل کنندۀ این محصول است.

لازم به ذکراست: بر اساس برآورد‌های انجام شده، پس از ثبت رشد چشمگیر ۴.۲ درصدی ظرفیت ناوگان فلۀ خشک در سال ۲۰۲۰، رشد ظرفیت ناوگان در سال ۲۰۲۱ به ۲.۲ درصد و در سال ۲۰۲۲ به ۱.۲ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

به دلیل اینکه سفارش ساخت شناور به سطح پایین تاریخی خود یعنی ۶.۱ درصد در پایان ۲۰۲۰ رسید، تحویل شناور تا سال ۲۰۲۲ پایین باقی خواهد ماند. تنها ۳۹ میلیون DWT قرار است در سال ۲۰۲۰ تحویل داده شود که ۱۶ میلیون‌DWT کمتر از حجم تحویل در ۲۰۲۱ به شمار می‌آید. با این وجود، پیش‌بینی می‌شود سرمایه گذاری در بازار سفارش ساخت در میان بهبود نرخ‌های چارتری افزایش پیدا کند که این روند رشد تحویل شناور از سال ۲۰۲۳ را در پی خواهد داشت.

همچنین به دنبال افزایش درآمد شناور، حجم اوراق از سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا خواهد کرد، به طوری‌که پیش‌بینی می‌شود کمتر از ۱۰ میلیون DWT ظرفیت به طور سالانه در بازه زمانی ۲۰۲۲-۲۰۲۵ وارد یارد‌های اوراق شوند.   
ارسال نظرات
آخرین اخبار