۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳

بررسی معاملات دومین هفته زمستانی بازار سهام: ۵ روز سرد در تالار بورس

معاملات بورس تهران در دومین هفته دی ماه با عقب نشینی ۳ درصدی نماگر اصلی بازار به پایان رسید. به این ترتیب شاخص سهام بار دیگر کانال یک میلیون و چهارصد هزار واحدی را واگذار کرد.
کد خبر: ۸۸۷۱۸

بررسی معاملات دومین هفته زمستانی بازار سهام: ۵ روز سرد در تالار بورس

به گزارش مانا، هر چند در پایان هفته از فشار فروش موجود در بورس کاسته شد با این حال به نظر می رسد بیشتر فعالان بازار آن را نشانه بازگشت تعادل به معاملات نمی دانند و روند متفاوتی نسبت به هفته های گذشته برای بازار پیش بینی کرده‌اند.
پیش بینی هفته
برخی از کارشناسان معتقدند اُفت اخیر قیمت سهام بار دیگر توجهات را به بازار سهام جلب می کند. این گروه زمینۀ این اقبال به بورس را گزارش‌های عملکرد 9 ماهه شرکت‌ها به ویژه در گروه‌های کالایی و بزرگتر می‌دانند، گزارش‌هایی که در هفته گذشته از نگاه سهامداران دور ماند به تدریج در جهت جلب مجدد نقدینگی از سرمایه گذاران عمل می‌کند.
از سویی روند بازار‌های جهانی رکورد‌های قابل توجهی را ثبت کرده و این گروه از کارشناسان خوش‌بین به آینده بازار معتقدند سهامداران با تکیه بر نقش بازارهای جهانی بر عملکرد بیش از نیمی از بازار سهام‌، باز هم بورس مقصد نقدینگی سرمایه گذاران است. همچنین افزایش احتمال آزاد سازی قیمت ها نیز از منظر افزایش قیمت فروش سهام بسیاری از شرکت‌ها در روند بورس تهران موثر است.
گروهی از کارشناسان نیز جو عمومی بازار سهام در هفته جاری را کم نوسان می دانند، این کارشناسان معتقدند که بخشی از نقدینگی فعلاً از بازار خارج شده و به نظر نمی رسد در کوتاه مدت به بازار برگردد. این عوامل منجر به نوسان اندک شاخص کل منجر خواهد شد.
اما اکثریت روند شاخص سهام در هفته جاری را نزولی عنوان می دانند. این کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی بازار در غالب سهام به دلیل هیجان و نگرانی مستعد ریزش سهام است و از این رو همچنان افزایش عرضه سهام و اصلاح در بازار وجود دارد.
به خصوص آنکه به نظر می رسد نگاه سهامداران به سوی اصلاح نرخ دلار و تعدیل تورم و به تبع آن افت قیمت سهام معطوف است.
از این رو سهامداران احتمالاً قبل از تشکیل دولت جدید در آمریکا به سوی خروج از بورس گام بردارند و احتمالاً شاخص از سطوح فعلی نیز عقب نشینی کند. از طرفی برخی از این تحلیلگران اخبار حاکی از تنش‌های منطقه‌ای را موثر می دانند و معتقدند این عامل حداقل به لحاظ روانی فشار عرضه را در بازار افزایش می‌دهد.
در اولین روز هفته چه گذشت؟
امروز پیش بینی گروه سوم کارشناسان در گزارش ما درست بود و شاهد ریزشی شدید در بازار سهام بودیم، به این ترتیب که بورس تهران شاهد یک ریزش سنگین در ابتدای هفته بود و در همان دو ساعت ابتدایی ترس فراگیری بازار را در برگرفته و شاخص از کانال 1.4 میلیون واحد دورتر شد. در نهایت نیز با اُفتی بیش از 43 هزار واحدی در سطح یک میلیون و 354 هزار قرار گرفت.
آمار معاملات هفته گذشته
معاملات این هفته بورس تهران در حالی سپری شد که سرایت افت قیمت به گروه‌های کوچک بازار سهام سبب شد تا همه شاخص‌های معاملاتی در مجموع هفته قرمزپوش شوند.
شاخص کل معاملات هفته کاری منتهی به ۱۰ دی ماه را با افت حدود ۳.۵ درصدی به پایان رساند. شاخص کل هم‌وزن نیز که از اثرگذاری یکسان تمام نمادها بدون توجه به ارزش بازار حکایت دارد این هفته را با کاهش بیش از یک درصدی به پایان رساند. در این میان نگاهی به عملکرد صنایع بورسی حکایت از افت میانگین قیمت‌ها در ۲۸ گروه در مقابل رشد تنها هشت صنعت دارد.
در هفته‌ای که گذشته گروه خدمات فنی و مهندسی با کاهش شاخص ۱۲.۱ درصدی در قعر جدول بازدهی هفتگی صنایع بورسی قرار گرفت. این گروه از دو نماد «رنکو» و «رمپنا» سامان یافته است. گروه استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» دیگر صنعتی بود که با افت ۱۰.۴ درصدی همراه شد و در جمع قعرنشینان قرار گرفت. از دیگر صنایع بورسی با بیشترین افت هفتگی می‌توان یه گروه حمل و نقل، وسایل ارتباطی و مخابرات اشاره کرد.
در آنسوی بازار بیشترین رشد هفتگی از آن گروه محصولات چوبی با افزایش ۱۶.۸ درصدی شد. این گروه از از تک نماد «چفیبر» تشکیل شده است تمامی روزهای هفته منتهی به ۱۰ دی‌ماه را در صف خرید سپری کرد. شرکت تولید فیبر ایران در گزارش عملکرد آذرماه خود میزان فروش ماهانه را ۱۱۰ میلیارد و ۷۱۵ میلیون ریال عنوان کرد که نسبت به آبان‌ماه رشد ۶۹هزار و ۵۳۲ درصدی داشت.
دیگر گروه تک سهم بورس تهران یعنی گروه استخراج زغال سنگ با تک نماد «کطبس» نیز این هفته رشد ۱۰.۶ درصدی را ثبت کرد. نماد معاملاتی شرکت زغال سنگ نگین طبس پس از چهار روز صف خرید، در آخرین روز کاری هفته گذشته به سطوح منفی قیمتی وارد شد اما در مجموع هفته عملکردی مثبت را ثبت کرد.
عملکرد صنعت و حمل و نقل
گروه حمل و نقل این هفته شاهد بازدهی مثبت بیش از سه درصدی بود ، این در حالی بود که کلیت بازار بازدهی مفی داشت اما در گروه حمل و نقلی نماد حآسا با رشد قیمت نزدیک به 25 درصدی ، پنج روز مثبت را داشت.
حمل و نقل توکا هم رشد 16 درصدی داشت. سومین نماد پر بازده هم حخزر بود با بازدهی 15 درصدی بود.
انتهای جدول هم متعلق به حسینا با اُفت قیمت نزدیک به 16 درصدی بود، حکشتی هم هفته گذشته 10 درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و حتاید هم سومین نماد منفی با اُفت قیمت بیش از شش درصدی بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار