۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

۲۰ رویداد دریایی سال ۲۰۲۰

صنعت حمل و نقل دریایی در سال ۲۰۲۰ با وضعیت بی‎سابقه‌ای روبه‌رو شد که با هیچ کدام از سال‌های بحرانی دهۀ اخبر قابل مقایسه نیست در این میان به گفتۀ کارشناسان همبستگی، مشارکت و قدرت کارِ گروهی و تلاش دریانوردان باعث شد که این صنعت همچنان برپا بماند.
کد خبر: ۸۸۷۰۴
۲۰ رویداد دریایی سال ۲۰۲۰
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، ۲۰ رویداد مهم دریایی سال ۲۰۲۰ که از سایت‌های دریایی گلچین شده از نظرتان می‌گذرد.

کرونا تهدید جدی جهانی:
آنچه زمانی در فیلم‌های هالیوودی به عنوان تهدید جدی برای بشریت مطرح می‌شد در سال ۲۰۲۰ به واقعیت تبدیل شد.

اگرچه همه چیز از یک بازار محلی در ووهان چین آغاز شد، اما به زودی کرونا سراسر جهان را در نوردید و باعث مرگ و میر عدۀ زیادی شد به گونه‌ای که سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان بیماری همه‌گیر اعلام کند و در این میان تمام فعالیت‌های صنعت دریانوردی نیز با این پدیده درگیر شد.

این ویروس توانست بازرسی‌ها را مختل کند و حضور فیزیکی کارشناسان در بنادر را به حداقل برساند. بازرسی از راه دور و آموزش دریایی آنلاین جایگزین حضور فیزیکی شد و بهداشت روانی در بخش دریا بیش از هر زمان دیگری افزایش یافت. در یک جمله صنعت دریایی از آزمایشی سخت سربلند بیرون آمد.

بحران تغییر خدمه:
ممنوعیت‌های اعمال شده توسط دولت‌ها به دنبال شیوع کووید ۱۹ باعث شد هزاران نفر از دریانوردان در کشتی و کارکنان بندری در محل کار و یا در خانه قرنطینه شوند. بسیاری از دریانوردان در پایان قرارداد خود نتوانستند به خانه‌های خود بازگردند در این ارتباط دبیرکل IMO از سازمان ملل درخواست کرد تا به تمام اعضای خود اعلام کند آن‌ها نیروی حیاتی و کلیدی محسوب شوند، زیرا تجارت دریایی بدون حمایت دریانوردان مفهومی ندارد و زنجیرۀ لجستیک کالا بدون تلاش دریانوردان آسیب می‌بیند. به هر حال دریانوردان خود را به آب و آتش زدند تا تجارت دریایی با هیچ وقفه‌ای مواجه نشود، اما بحران تغییر خد‌مه هنوز ادامه دارد در این ارتباط تلاش سازمان‌های IMO، ILO، ITF، BIMCO، ICAO و سایر سازمان‌های مردم نهاد را نباید نادیده گرفت.

گسترش ابزار‌های دیجیتالی:
با فاصله گرفتن فعالان دریایی از فعالیت ها‌ی فیزیکی بر اثر شیوع بیش از حد کرونا، ابزار‌ها و راه‌حل‌های دیجیتالی بیش از هر زمان دیگری اهمیت خود را به رخ جهانیان کشید. هم اکنون هیچ‌گونه فعالیت دریایی را نمی‌توان یافت که بدون استفاده از ابزار‌های دیجیتالی قابل انجام باشد در یک کلام فنّاوری دیجیتالی با انجام فعالیت‌های کنترل از راه دور به داد صنعت کشتیرانی رسید. برای مثال  صدور گواهینامه‌های دیجیتالی برای دریانوردان توانست بسیاری از مشکلات این قشر را حل و فصل کند.

تلاش برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای:
همزمان با شروع بیماری کرونا قانون سوخت کم‌سولفور ۲۰۲۰ به منظور کاهش گاز‌های گلخانه‌ای آغاز شد اگرچه در ماه‌های اولیه فعالیت کشتیرانی تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته و در برخی مواقع توانست آسیب‌های جدی به اجرای این طرح برساند، اما با تاکید و هشدار IMO و همکاری بسیاری از کشور‌ها و اتحادیه اروپا برنامه‌های مربوط به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای با روی آوردن صنایع دریایی به استفاده از سوخت کم سولفور، اسکرابر و ساخت کشتی‌هایی با سوخت LNG، آمونیاک و باتری‌های هیبریدی توانست به اهداف و برنامه‌های حمل و نقل دریایی پیرامون کاهش گاز‌های گلخانه‌ای کمک کند.

انفجار تکان دهنده بندر بیروت:
۱۴ آگوست ۲۰۲۰ بلای ناگهانی بر سر کارکنان و ساکنان اطراف بندر بیروت نازل شد انفجار عظیم محموله ۲۷۰۰ تُنی نیترات آمونیوم منجر به کشته شدن ۲۰۴ نفر، مجروح شدن ۶۵۰۰ نفر، بی‌خانمانی ۳۰۰ هزار نفر انجامید، پس از انفجار بیروت بانک جهانی اعلام کرد حدود ۴.۶ میلیارد دلار خسارت به بندر وارد شده است.

نشت ۱۰۰۰ تُن نفت در جزیرۀ موریس:
در تاریخ ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۰ کشتی MV WAKASHIO با پرچم پاناما در حال عزیمت از چین به برزیل بود که در جزیرۀ مرجانی موریس در اقیانوس هند به گل نشست چند روز پس از این اتفاق ۱۰۰۰ تُن نفت مازوت در آب‌های این جزیره جاری شد و حدود ۱۵ کیلومتر از سواحل و آب‌های این منطقه را تحت تأثیر نشت مازوت قرار گرفت.

کمین دزدان دریایی در گینه:
در سال ۲۰۲۰  همزمان با اوج بحران کرونا و اوضاع پیچیده جهانی امنیت دریایی در آفریقای غربی به خطر افتاد و سواحل گینه به صحنه تاخت و تاز دزدان دریایی تبدیل شد سازمان‌های ایمنی و امنیت دریایی اعلام کردند  کشتی‌ها هنگام ورود به این منطقه با احتیاط کامل عبور کنند.

افزایش حملات دزدان دریایی در جهان:
گزارش مرکز مقابله با دزدی‌های دریایی IMB حاکی است حملات خشونت آمیز علیه کشتی‌ها و خدمۀ آن‌ها در سال ۲۰۲۰ در اکثر نقاط جهان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت اگرچه آدم ربایی خدمه از سال ۱۹۹۳ تا کنون به کمترین میزان رسیده بود، اما در سال ۲۰۲۰ بر تعداد آن افزوده شد به گونه‌ای که در ماه ژانویه ۲۰۲۰، ۷۷ دریانورد به عنوان گروگان ربوده شدند. در این میان خلیج گینه ۹۰ درصد آدم ربایی را از آن خود کرده است. گزارش IMB حاکی است ۹۸ حادثه دزدی دریایی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به ثبت رسیده است که تاکنون بی سابقه بوده است.

جولان مجدد دزدان در آب‌های سومالی:
حمله به کشتی‌ها و آدم ربایی در آب‌های سومالی از سال ۲۰۱۷ به بعد رو به کاهش گذاشته بود، اما در ۲۰ آگوست  ۲۰۲۰ اولین گزارش از ربودن یک کشتی اعلام شد که یک تانکر شیمیایی با پرچم پاناما توسط افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفت.

تصویب استاندارد‌های بهداشت روان:
با توجه به شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ استاندارد‌های آموزش بهداشت و سلامت روان دریانوردان با هدف ایجاد آگاهی و قدردانی از سلامت دریانوردان به تصویب رسید.

حمایت صنعت دریایی از زنان:
اوایل سال ۲۰۲۰، به ابتکار پنج شرکت دانمارکی Maersk, Maersk Tankers, DFDS Group, Norden، Torm منشور جذب بیشتر زنان در حمل و نقل دریایی تدوین شد. در پی آن اتحادیه اروپا حمایت خود را از این منشور اعلام کرد و از آغاز پروژه جدیدی به نام WESS خبر داد و مشارکت بیشتر زنان را در حمل و نقل خواستار شد در پی آن Maritime UK یک شبکه LGBT را در این رابطه تأسیس کرد و شرکت کارناوال نیز رسماً برای جذب و به کارگیری زنان پیش قدم شد.

 پروژه جدید کربن زدایی:
IMO  با MPA سنگاپور طرحی را به طور مشترک با هدف کربن زدایی آغاز کردند تا با ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و شناسایی فرصت‌ها و شکاف‌های مربوط به عدم کربن زدایی توسط متخصصان  مورد  بررسی و بررسی بیشتر قرار گیرد.

 محدودیت‌های اسکرابر‌های حلقه باز در برخی کشور‌ها:
در سال ۲۰۲۰ فعالیت اکثر کشتی‌هایی که از اسکرابر حلقه باز استفاده کردند محدود شد که لیست تمام کشور‌ها در سایت IBIA درج شده است.
در این زمینه عربستان آخرین کشوری بود که تخلیه آب شستشو از اسکرابر‌های حلقه باز را منع کرد.

ساخت بزرگترین شناور LNG جهان:
در سال جاری میلادی بزرگترین کشتی غول‌پیکر کانتینری با سوخت LNG  طی مراسمی در تاریخ ۱۸ سپتامبر در بندر روتردام نام‌گذاری و به خط کشتیرانی CMA CGM Group ملحق شد.

انتخاب شعار جدید روز جهانی دریانوردی برای سال ۲۰۲۱:
 IMO با اعلام شعار دریانوردان قلب آینده صنعت کشتیرانی حمایت خود را از این قشر اعلام کرد به گفته "کیتاک لیم" این شعار بیانگر نقش حیاتی دریانوردان در تجارت جهانی است که باید برای افزایش آگاهی هرچه بیشتر و توجه مردم به فعالیت‌های آن جلب شود.

 اصلاح کنوانسیون SOLAS:
در هفتمین جلسه کمیته IMO پیش‌نویس اصلاحات  کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا SOLAS نهایی شد.

 سنگاپور مرکز برتر دریایی:
بر اساس شاخص توسعه مرکز بین‌المللی  Xinhua-Baltic سنگاپور برای هفتمین سال متوالی در صدر مراکز برتر دریایی قرار گرفت که پس از آن لندن، شانگهای، هنگ کنگ و دوبی قرار دارند.

 تعویق بررسی تفاهم‌نامه پاریس و توکیو:
اعضای سازمان بین‌المللی دریانوردی تصمیم گرفتند بررسی تفاهم‌نامه پاریس و توکیو را به علت بروز کرونا به سال ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ موکول کنند.

 لزوم حمایت از مهاجران:
در سال ۲۰۲۰ سازمان‌های ECSA، ICS، ITF و ETF  با ارسال نامه‌ای سرگشاده به اتحادیۀ اروپا خواستار حمایت از مهاجرانی شد که توسط کشتی‌های تجاری نجات می‌یابند، زیرا در ماه آگوست با نجات ۲۷ هزار نفر از مهاجران توسط کشتی تجاری مرسک تعدادی از مهاجران بلاتکلیف در بنادر رها شدند در مجموع  در این سال ۵۰ نفر از مهاجران نجات یافته سرگردان و بلاتکلیف در بنادر رها شدند.

ارتقا رهنمود‌های  امنیت سایبری:
در سال ۲۰۲۰ در پی افزایش برخی حملات سایبری به کشتی‌ها پیامک امنیت سایبری در تلفن‌های همراه دریانوردان گنجانده شد و دستورالعمل‌های مربوط به حملات سایبری به روز و برای کشتی‌ها ارسال شد در پی آن مقرر شد که دستورالعمل  جدید راه‌های مقابله با حملات سایبری توسط IMO و سازمان‌های مردم نهاد برای سال ۲۰۲۱ تدوین شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار