۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲

کاهش ۲۱ درصدی صید ماهیان دریای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از کاهش ۲۱ درصدی صیدماهیان استخوانی دریای خزر از ابتدای فصل صید تا کنون خبر داد.
کد خبر: ۸۸۶۷۶
کاهش ۲۱ درصدی صید ماهیان دریای خزر
 
مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده، صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سه استان گلستان، مازندران و گیلان از ابتدای فصل صید (بیستم مهر ماه) تا ابتدای  دی ماه به هزار و ۳۱۱ تن رسیده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حاکی از کاهش ۲۱ درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر است.

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس آمار ارائه شده از مجموع صید صورت گرفته، ۴۲۷ تن ماهی سفید، ۵۳۶ تن ماهی کفال، ۳۰۶ تن ماهی کپور و ۴۲ تن سایر گونه‌ها را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: همچنین از مجموع صید صورت گرفته ۴۳۷ تن در استان گیلان، ۷۱۲ تن در استان مازندران و ۱۶۲ تن در استان گلستان صورت گرفته است.

به گفته وی، استان گیلان با کاهش ۱۲ درصدی صید، استان مازندران با کاهش ۲۸ درصدی و استان گلستان با کاهش هفت درصدی همراه بوده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه اذعان داشت: همچنین آمار اخذ شده حاکی از کاهش ۲۶ درصدی صید ماهیان سفید و کاهش ۱۹ درصدی کفال ماهیان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

آخوندی دلیل اصلی کاهش صید را به شرایط جوی و برودت هوا مرتبط دانست و گفت: کولاک شدید باعث شده تا تعداد دریاروی شناور‌های صیادی کاهش یابد و همین امر منجر به کاهش صید شده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: طبق آمار اخذ شده، تعداد دفعات پره کشی از سوی هر شناور با ۱۷ درصد کاهش همراه بوده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بیان داشت: از آنجا که هر ساله بیشترین میزان صید در ماه‌های اسفند و فرودین ماه صورت می‌گیرد، لذا در حال حاضر نگرانی از کاهش صید وجود ندارد و امیدواریم در ماه‌های مذکور این کاهش جبران شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲۱ تعاونی صید پره در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان طی سال جاری، اذعان داشت: سرانه صید هر شرکت تعاونی تا کنون ۱۱ تن اعلام شده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، از تعداد ۱۲۱ شرکت تعاونی پره، ۵۳ تعاونی به استان مازندران، ۵۱ تعاونی به استان گیلان و ۱۷ تعاونی به استان گلستان اختصاص دارد  که امسال به صید انواع ماهیان استخوانی خواهند پرداخت.

وی در ادامه گفته‌های خود عنوان کرد: در هریک از شرکت‌های تعاونی صید پره یک نماینده از سوی سازمان شیلات ایران به عنوان ناظر بر صید حضور دارد که این نماینده بر رهاسازی بچه ماهیان خاویاری که صید ضمنی صیادی پره هستند، نظارت خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار صیاد استان‌های شمالی در قالب تعاونی‌های صید پره به صید ماهیان استخوانی دریای خزر اشتغال دارند، یادآور شد: به منظور بررسی ذخایر ماهیان استخوانی به طور مرتب گشت‌های تحقیقاتی انجام خواهد شد و با برگزاری جلسات کمیته مدیریت صید، زمان نهایی اتمام صید در سه استان شمالی مشخص خواهد شد.
 آخوندی یادآور شد: در دریای خزر بالغ بر ۱۵ گونه ماهی استخوانی زیست می‌کنند که در این میان هر ساله سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می‌دهند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی دریای خزر معمولاً هر ساله از بیستم مهر آغاز و تا ۱۵ فرودین ماه سال بعد آن ادامه خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار