۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

چالش‌های صنعت کشتیرانی جهان در دوران کرونا

صنعت کشتیرانی جهان به دنبال شیوع ويروس کرونا با چالش‌هایی روبرو شده است.
کد خبر: ۸۸۶۲۳

چالش‌های صنعت کشتیرانی جهان در دوران کرونا

به گزارش مانا به نقل از بخش تصویری خبرگزاری رویترز، صنعت کشتیرانی جهان به دنبال شیوع کرونا با چالش‌هایی روبه‌رو شده است.
میزان حمل و نقل دریایی بار برای شرکت‌های تجاری در جهان و از جمله در آسیا در نتیجه اختلال در زنجیره تامین جهانی کالا ناشی از همه گیری کرونا و در نتیجه تأخیر در تحویل و ضرر‌های احتمالی تجاری با چالش‌هایی همراه بوده است.
بین ماه‌های مارس و نوامبر سال جاری میزان حمل بار بین شانگ‌های در چین و انگلیس تقریباً چهار برابر افزایش یافته و این در حالی است که میزان انتقال کالا از شانگ‌های به لس آنجلس در آمریکا به دليل افزایش تقاضای حمل و نقل بیش از سه برابر شده است.
به گفته مجمع جهانی حمل و نقل و لجستیک، حجم تجارت در آسیا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ با کاهش دو رقمی روبه‌رو شد و سپس در سه ماهه سوم به دلیل بهبود تقاضای بازار منجر به ایجاد مشکلی بزرگ در بخش حمل و نقل شده است.
"ینس اسکلوند" (Jens Eskelund) رئیس شرکت حمل و نقل دریایی مرسک (Maersk) شعبه چین گفت: من فکر می‌کنم دلیل اصلی، عرضه و تقاضا است. ما به عنوان یک صنعت با استفاده از تعداد بسیار بالایی از کشتی‌های خود کار می‌کنیم. به این ترتیب می‌توانیم در این صنعت حتی با حاشیه بسیار کم هم درآمد کسب کنیم. به طور معمول، نوسانات بسیار کمی در بازار مشاهده می‌کنیم. اما ما ابتدای سال یک انقباض بسیار عمیق تجاری را شاهد بودیم و سپس یک جهش بسیار بسیار شیب دار را مشاهده کردیم. این اساساً همان چیزی است که در حال حاضر در سراسر تیم حمل و نقل ما مشکلاتی را ایجاد کرده است و همچنین جهش‌هایی در بخش تقاضا داریم که کار را واقعاً دشوار می‌کند.
وی افزود: ما هم اکنون به علت تقاضای بالا هیچ کشتی در اختیار نداریم که از آن‌ها استفاده کنیم. از تمامی ظرفیت کشتی‌ها به طور کامل استفاده می‌شود و تا سه ماهه دوم سال آینده کانتینری برای خرید وجود ندارد. از طرف دیگر ما نیز با ازدحام کالا در بنادر روبه‌رو هستیم. کشتی‌های ما در خارج از بنادر زمان زیادی را برای تخلیه بار خود صرف می‌کنند. برای شما مثالی می‌زنم، هم اکنون در بنادر کالیفرنیا ۲۰ درصد کشتی‌های ما برای تخلیه بار خود بیش از پنج روز زمان صرف می‌کنند تا بتوانند کانتینر‌های خود را تخلیه کنند. فقط همین یک سال پیش این زمان کمتر از دو روز بود. اگر کشتی‌ها مجبور باشند مدت طولانی را برای تخلیه بار خود صرف کنند این بدان معناست که ما نمی‌توانیم از آن‌ها برای حمل کانتینر‌ها و برگرداندن سریع آن‌ها به آسیا استفاده کنیم. 
او گفت: اکنون، ما به پایان سال نزدیک شده ایم در حالی که در سال جاری حدود ۴ تا ۵ درصد انقباض برای تجارت جهانی وجود داشته است. انتظار داریم که در طی سال ۲۰۲۱ به وضعیت سال ۲۰۱۹ بازگردیم.
"جیمی ژو" (Jimmy Zhu) کارشناس اقتصادی هم گفت: با وجود اینکه بانک‌های مرکزی و دولت‌های جهان قادر به ارائه محرک‌های اقتصادی هستند، اما من فکر می‌کنم تصویر تجارت جهانی در شش ماه اول سال آینده هنوز بسیار چالش برانگیز خواهد بود. اما اگر ویروس کرونا همچنان به شیوع خود ادامه دهد ما احتمالاً برخی از اختلالات را مانند آنچه در شش ماه پیش مشاهده کرده ایم، شاهد خواهیم بود./ صدا و سیما

ارسال نظرات
آخرین اخبار