۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
بورس تهران در آخرین هفته پاییز :

فروشندگان دست به ماشه و ریزش ۶ درصدی شاخص کل

بازار سهام در هفته گذشته پس از یک ماه رشد بی‌وقفه شاهد عقب نشینی تقاضا و کاهش قیمت‌ها بود به نحوی که با اُفت ۶.۲ درصدی شاخص کل، دماسنج بورس از سطوح مقاومتی مهم ۱.۵ تا ۱.۵۵ میلیون واحدی عقب نشست. اُفت قیمت در بین شاخص‌ساز‌ها پررنگ‌تر بود به نحوی که سهام بزرگ‌تر در گروه‌های معدنی، فلزی و شیمیایی به طور متوسط شاهد اُفت ۱۰ درصدی بودند.
کد خبر: ۸۸۵۷۱
فروشندگان دست به ماشه و ریزش 6 درصدی شاخص کل
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، در این میان عوامل مساعد بر سودآوری شرکت‌های بزرگ کماکان پابرجا بوده به نحوی که هم قیمت‌های جهانی و هم نرخ ارز در سطوح پایدار و مطلوب باقی مانده‌اند. در سمت عرضه نیز تسریع ورود شرکت‌های بزرگ و جدید به بازار موجب تنوع بخشی به ترکیب گزینه‌های سرمایه‌گذاری از یک سو و عدم تمرکز تقاضا بر سهام موجود و رشد نامتعارف قیمت‌ها می‌شود که این رویکرد متناسب با شرایط در حال پیگیری است.
آمار معاملات
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه هفتۀ گذشته به عدد یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحد رسید که اُفتی ۶.۵ درصدی را ثبت کرد.
شاخص بورس در معاملات هفته گذشته ۹۳ هزار واحد کاهش داشت و به عدد یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحد رسید.
در پنج روز معاملاتی هفته گذشته بورس، نماد‌های ایران خودرو، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، سایپا، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان و ملی صنایع مس ایران در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
در هفته‌ای که گذشت استخراج سایر معادن، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، سایر واسطه‌گری‌های مالی، محصولات کاغذی، منسوجات و هتل و رستوران با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
همچنین گروه‌های بیمه و بازنشستگی، دستگاه‌های برقی، ماشین‌آلات و تجهیزات، محصولات چوبی، سرمایه‌گذاری‌ها، خرده‌فروشی، سایر حمل و نقل، لاستیک و پلاستیک، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، کانی غیرفلزی، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، اطلاعات و ارتباطات، رایانه، صنایع غذایی به جز قند و شکر، استخراج کانه‌های فلزی، قند و شکر، چاپ، عمده فروشی و دارویی از جمله نماد‌هایی بودند که بازدهی منفی را در بازار به همراه داشتند.
پیش بینی هفته
بازار‌های جهانی روز جمعه به قیمت‌های بسیار خوبی رسید، نفت ۵۲ دلاری، مس جهانی بالای سطح هشت هزار دلار و رشد نرخ متانول و اوره می‌تواند روند معاملاتی بسیار خوب و مثبتی را برای هفته جاری رقم بزند.
علاوه بر رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی در بازار داخلی نیز هفته گذشته شاهد ریزش قیمت‌ها بودیم و البته در روز چهارشنبه روند معاملات تقویت شد. با توجه به رفع ابهام و نگرانی پیرامون برخی شایعات بی‌اساس، برای این هفته می‌توانیم شاهد بازار بهتری باشیم.
رشد قیمت‌های جهانی، جذابیت قیمت سهام و رفع نگرانی‌ها از مهمترین دلایلی است که می‌تواند هفتۀ خوبی را برای بازار سهام رقم برند.
عملکرد صنعت حمل و نقل
بررسی عملکرد گروه حمل و نقل نشان می‌دهد که برعکس روند کلی بازار این گروه طی هفته گذشته توانسته است با بازدهی مثبت به کار خود پایان دهد. به این ترتیب که ۱۵ نماد حاضر در این گروه از مثبت ۲۶ تا منفی ۱۵ درصد بازدهی قیمت را در هفته گذشته تجربه کردند.
بررسی عملکرد نماد‌های گروه حمل و نقل نشان می‌دهد که سهام شرکت آسیا سیر ارس با نماد حآسا بیش از ۲۶ درصد رشد قیمت سهام را تجربه کرده و در صدر جدول گروه قرار گرفته است.
حمل و نقا توکا با نماد حتوکا و رشد قیمت نزدیک به ۲۲ درصدی در سهم، دومین نماد پربازده بازار بود.
پس از آن تایدواتر خاورمیانه با نماد حتاید قرار دارد که رشد قیمت هفت درصدی را طی پنج روز معاملاتی هفته گذشته برای سهام ثبت کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار