۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵

ایجاد گالری اقیانوس شناسی در موزه منطقه‌ای خلیج فارس

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از ایجاد گالری اقیانوس شناسی در موزه منطقه‌ای خلیج فارس خبر داد و گفت: چیدمان موزه منطقه‌ای خلیج فارس تکمیل شده و در اولین فرصت این موزه به بهره برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۸۸۵۶۴
ایجاد گالری اقیانوس شناسی در موزه منطقه‌ای خلیج فارس
 
محمد حسین ارسطو زاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های ما پرداختن به پژوهش‌های باستان شناسی خلیج فارس و ویژه ساماندهی پژوهش‌های میراث زیرآب و همچنین اقدامات پژوهشگاه در این راستا بود که بنا شد با راه اندازی و تجهیز یک گالری در محل موزه منطقه‌ای خلیج فارس یافته‌های حاصل از پژوهش‌ها جمع آوری و در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، تصریح کرد: موزه منطقه‌ای خلیج فارس علاوه بر گالری اقیانوس شناسی، ۱۴ گالری دیگر دارد که در این گالری‌ها نیز تاریخ خلیج فارس به گونه‌های متفاوت به نمایش گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه به منظور ساخت این موزه ۳۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، یادآور شد: ساختمان این موزه در وسعت  ۵۳۰ مترمربع  جانمایی شده است.

ارسطو زاده با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰۰ اثر و اشیا تاریخی منقول در این موزه ساماندهی شده است بیان داشت:  این موزه با داشتن ۱۵ گالری مختلف با ۳۳۰۰ متر مربع ساختمان اصلی در دو طبقه بر اساس معماری و مرمت یکی از جاذبه‌های فاخر استان خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در استان بوشهر، ساخت موزه منطقه‌ای خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های ملی و در راستای حفظ و صیانت بیش از پیش از سیادت تاریخی خلیج فارس در منطقه، از ابتدای سال ۸۷ در شهرستان بوشهر آغاز شده است.

ارسطو زاده در ادامه با اشاره به این مقام مسئول در استان بوشهر با اشاره به اینکه ساختمان این موزه یک بنای تاریخی است که جهت تبدیل شدن به موزه چندین سال است که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، بیان داشت: در این موزه تاریخ، اقلیم و مردم شناسی خلیج فارس به نمایش گذاشته شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر عنوان کرد: تاریخ، اقلیم و مردم شناسی منطقه خلیج فارس از پیش از تاریخ تا دوران متاخر شامل دوران پارینه سنگی، پیش از تاریخ، دوره ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی، دوران اسلام و معاصر بوده که در دو بخش تاریخی و محتوایی در قالب گالری‌های مختلف چیدمان شده است.

وی خاطر نشان کرد: درب‌های موزه بر اساس طرح قدیم و اولیه ساختمان با جنس مرغوب چوب ساج کار شده است  و برای  حفاظت موزه از به‌روزترین سیستم‌های حفاظت الکترونیک  نمایشی و تعاملی  استفاده شده و کاملاً پیشرفته است.

به گفته ارسطو زاده، بخشی از قسمت‌های‌های تاریخی ساختمان موزه حفظ شده و بعضی نیز مورد بهسازی قرار گرفته که می‌توان به راه پله چوبی ۱۴۰ ساله این موزه اشاره کرد که به زیبایی‌های موزه کمک کرده است.

وی با بیان اینکه موزه منطقه‌ای خلیج فارس تاریخ تمام منطقه را به نمایش می‌گذارد، اذعان داشت: به همین منظور تمام اشیای متعلق به تاریخ خلیج فارس اعم از کرانه و پس کرانه‌های آن از تمام موزه‌های استان‌های همجوار کشور به ویژه استان‌های قرار گرفته در کرانه خلیج فارس جهت نمایش در این موزه جمع آوری شده است.

این مقام مسئول در استان بوشهر یادآور شد: قرار بود موزه منطقه‌ای خلیج فارس از اوایل سال ۹۹ به بهره برداری رسد که هر بار به دلیل شیوع کرونا این امر به تعویق افتاد.

وی تاکید کرد: در اولین فرصت ممکن قصد داریم موزه منطقه‌ای خلیج فارس را به یکی از موزه‌های مهم کشور با حضور مقامات به بهره برداری برسانیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار