۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

کارون جان گرفت

کارون جان گرفت
رودخانه کارون بزرگترین رودخانه پرآب و دائمی ایران که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی بی سابقه بی رمق واز نفس افتاده بود با بارندگی های اخیرحیات تازه ای یافت.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۳۰۹

به گزارش خبرنگار مانا، بارندگی های چندروز اخیر در مناطق بالادست و به راه افتادن سیلاب در مسیل های منتهی به  کارون، سبب افزایش آورد رودخانه کارون شده است.

با افزایش آورد رودخانه کارون، دبی این پهنه آبی کشور در مقطع اهواز به 250 متر مکعب رسید که دراین موقع از سال بی سابقه تلقی می شود.

افزایش دبی رودخانه کارون سبب کاهش آلودگی و شوری آب شده و زمینه را برای افزایش برداشت آب کشاورزی و تامین آب برای طرح های نهال کاری درکانون های مهار ریزگردها در جنوب خوزستان را فراهم کرده است.

بالا آمدن آب کارون، سد مارد درنزدیکی خرمشهر را که به منظور جلوگیری از پیشروی آب شور خلیج فارس درتابستان امسال توسط سازمان آب و برق خوزستان ساخته بود، شکست و آب کارون سبب جلوگیری از پیشروی آب دریا شده است.

جان گرفتن دوباره کارون همچنین سبب خوشحالی آبزی پروران که با کمبود آب مواجه هستند، شد و زمینه را برای توسعه این صنعت اشتغال زا در خوزستان فراهم کرده است.

افزایش آب کارون دوستداران محیط زیست را برای بهبود حیات آن امیدوار کرد و روزانه دهها شهروند برای گرفتن عکس سلفی به سواحل کارون می آیند.

کارون که از مناطق مرکزی خوزستان عبورمی کند نقش مهم و تعیین کنئده ای در بخش های اقتصادی ، اجتماعی و محیط زیست استان دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین در گفتگوبا مانا اظهار داشت: بارندگی های پاییزی حیات دوباره ای به تالاب های خشکیده خوزستان بخشیده است.

احمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به اینکه کانون های ریزگرد در خوزستان با بارش های پاییزی غیرفعال شده است افزود: بارش های سراسری در استان وضعیت محیط طبیعی و زندگی جانوری را بهبود بخشیده است و کارون جان تازه ای گرفته است.

از سوی دیگری هزاران پرنده مهاجر که به تازگی از سیبری روسیه به تالاب ها و برکه های پرآب خوزستان مهاجرت کردند در دو سوی کارون فرود آمدند وصحنه هایی دوست داشتنی خلق کردند.

قایق های ماهیگیری در کارون نیز تورهای خود را به امید صید ماهی پهن کردند و ورزش های آبی گردشگری در کارون پررونق شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز به مانا گفت: بارندگی های پاییزی در خوزستان، بیشتررودخانه های استان از حالت خشکی مطلق پرآب شده اند و در رودخانه جراحی که منبع اصلی حقابه تالاب شادگان است آب جاری شده است.

محمدرضا شمسایی افزود: بارش مناسب پاییزی درخوزستان وضعیت ذخایر سدهایی که در مسیر کارون بنا شده اند بهبود بخشیده ولی هنوز تاپرشدن ذخایر سدها فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه حجم زیادی از آب کرخه نیز روانه تالاب هورالعظیم شده است، افزود: ادامه بارش ها می تواند حیات تازه ای به این تالاب ببخشد.

از سوی دیگر افزایش آب کارون، نخیلات شهرهای ساحلی خوزستان را جان تازه ای داده و مقادیرزیادی آب شیرین وارد نخیلات شهرهای آبادان و خرمشهر شده است.

نهرهای منعشب به اروندرود نیز پرآب شده و لطافت خاصی به این منطقه بخشیده است.

کارشناسان آب و محیط زیست خوزستان امیدوارند با ادامه بارش های پاییزی و زمستان در خوزستان، وضعیت محیط زیست استان را تا حدودی زیادی بهبود بخشند.

وضعیت زیست محیطی استان خوزستان در سال های اخیر به دلیل خشکسالی ، کاهش روان آبهای رودخانه ها، خشک شدن تالاب ها، ریزگردها و مشعل های نفت وگاز با مخاطرات جدی روبرو شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار