۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱

جلوگیری از ورودپساب نیشکر به رودخانه کارون

جلوگیری از ورودپساب نیشکر به رودخانه کارون
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان ازقطع ورود پساب نیشکراستان به رودخانه کارون با هدف بهبود وضعیت زیست محیطی این پهنه آبی کشور خبرداد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۱۸۵

محمود شمیلی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: با مطالعات علمی و بر اساس طرح آزمایشی، از این پس پساب نیشکر دوباره به چرخه تولید محصولات کشاورزی وآبزی پروری در اراضی بلااستفاده و کانون های ریزگرد بازخواهد گشت.

وی گفت: جلوگیری از ورود میلیون ها متر مکعب پساب شور به رودخانه کارون وهدایت آن به مزارع پرورش ماهی ومیگو یک تحول مهم در راستای بهبود زیست محیطی ازیک سو و ایجاد اشتغال و کنترل نسبی ریزگردها ازسوی دیگرخواهد بود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان با اشاره به انتقادهای دوستداران محیط زیست و سازمان حفاظت محیط زیست از رهاکردن پساب نیشکربه رودخانه کارون وتالاب شادگان ابراز امیدواری کرد از این پس شرایط زیست محیطی رودخانه کارون بهبود یابد.

شمیلی تصریح کرد: با بهره برداری مجدد از پساب های نیشکر خوزستان و تولید محصولات سازگار با شوری آب ، می توان بیش از 12هزار فرصت شغلی ایجادکرد.

بیش از دو دهه است که ورود پساب های خطرناک نیشکر به رودخانه ها و تالاب های خوزستان صدمات و لطمات زیادی به محیط زیست وارد کرده است.

کارشناشان براین باورند که ورود پساب های نیشکر تاکنون در بالا بردن شوری رودخانه کارون و آسیب رسیدن به حیات آبزیان بسیار موثر بوده است.

هم اکنون رودخانه کارون هم اکنون نیزبا بحران های زیست محیطی ازجمله رسوب گذاری، ورود پساب های صنعتی و خانگی کاهش آوردآب و افزایش شوری مواجه است.

کارون پرآب ترین رودخانه دائمی کشور است که آوردآب آن درسال آبی 97-96حدود 14.5میلیارد متر مکعب بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار