۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸

هورالعظیم چشم انتظار باران پاییزی

بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم درغرب خوزستان که همچنان شعله ور است، پس از ناامیدی ازمهار آتش ، حالا در انتظار باران پاییزی است تا زبانه های آتش فرو بنشیند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۱۹۰۶

به گزارش خبرنگار مانا، باوجود تلاش های 70روزه هنوز نشانه ای از خاموشی آتش در این تالاب به چشم نمی خورد و همچنان کانون های اصلی حریق فعال هستند.

پروازهای بالگردها و هواپیماهای آتش نشان روزانه بر فراز کانون های اصلی آتش در عمق 20 کیلومتری به پروازدر می آیند ولی طرف عراقی بی تفاوت در کنار فعالیت آتش نشانان از جان گذشته ایرانی می گذرند.

حالا دود ناشی ازاین آتش سوزی مهیب تا شادگان و بندر ماهشهر رسیده و محیط زیست این مناطق را بشدت تحت تاثیرقرار داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در گفتگوبا خبرنگار مانا با اشاره به اینکه مرحله سوم عملیات مهار آتش از طریق هوایی در حال انجام است افزود: زبانه های آتش همچنان نگران کننده است، چیزی که به چشم می خورد دود وآتش است که به نظر می رسد پایانی برای آن متصور نیست.

کیامرث حاجی زاده افزود: طرف عراقی کمترین نقشی در مهار آتش نداشته است این درحالی است که پروازهای بالگردها و هواپیماهای آتش نشان ایرانی لحظه ای قطع نشده است.

وی با بیان اینکه رهاسازی آب کرخه می تواند از گسترش آتش تا حدودی جلوگیری کند افزود: باران های پاییزی می تواند نقطه پایانی این حریق گسترده باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان درادامه افزود:در حال حاضرهیچ برنامه ای برای رهاسازی آب کرخه یا توقف عملیات هوایی وجود ندارد.

وی از حادثه آتش سوزی در تالاب هورالعظیم، به عنوان یک ابربحران زیست محیطی یاد کرد.

حاجی زاده گرمای هوا ، تغییر جهت باد ، کم آبی و خشک بودن نیزارها را در گسترش حریق در تالاب موثر خواند و افزود: هم اکنون به علت تغییرات جهت باد ، شهرهای غربی استان و شهرهای ساحلی خوزستان درمعرض آلودگی ناشی از این آتش سوزی قرار گرفته اند ولی بیشترین آلودگی زیست محیطی مربوط به شهر هویزه و "رفیع" است که درنزدیکی این تالاب واقع شده اند.

از سوی دیگر آیت الله محسن حیدری امام جمعه موقت اهواز در سخنانی ضمن ابراز نگرانی شدید از مهار نشدن حریق در نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم گفت: ادامه این حریق و خاکستر شدن نیزارهای تالاب ، در آینده این تالاب را به کانون جدید ریزگردها تبدیل خواهد کرد.

وی در این ارتباط گفت:گرفتن کمک های خارجی برای مهار آتش که دامنه آن هر روزگسترده تر می شود لازم و ضروری است.

آیت الله حیدری از عدم مشارکت مسئولان عراقی درمهار آتش در تالاب هورالعظیم بشدت انتقاد کرد.   

از سوی دیگر همزمان با گسترش آتش و دودآلودکردن 10شهر خوزستان و دهها روستای غرب ، جنوب غرب و سواحل استان ، دهها نفر دیگر از شهروندان راهی بیمارستان ها شدند.

براساس اعلام اداره کل محیط زیست خوزستان، آتش سوزی تاکنون بیش از 25هزار هکتار از نیزارهای بخش عراقی تالاب هورالعظیم را به خاکستر تبدیل کرده و بسیاری از جوندگان و پرندگان که برای حیات این تالاب مفید بودند از بین رفته اند.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ماه گذشته، وزارت امور خارجه را مامور کرد رایزنی های سیاسی را با مقامات عراقی برای مشارکت فعال در عملیات اطفاء حریق در تالاب هورالعظیم انجام دهد.

دکتر عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تنها بازدیدش از تالاب هورالعظیم با ابراز نگرانی از مهار نشدن حریق در تالاب هورالعظیم گفت: همه باید سهم خود را برای مهار این حریق انجام دهند چیزی که تاکنون طرف عراقی بی تفاوت از کنار آن گذشته است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در شورای عالی آب کشور با بیان اینکه ایران همواره حقابه 20درصدی تالاب هورالعظیم را تامین کرده و طرف عراقی نیز باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کند اظهار داشت: اگر عراق برای مهار حریق در این تالاب امکاناتی نیاز داشته باشد ما آماده هستیم امکانات مورد نیاز را در اختیار این کشور قرار دهیم.

تالاب هورالعظیم 300هزار هکتار مساحت دارد که دو سوم آن در عراق و یک سوم آن در محدوده خاک ایران است.

این تالاب که نقش بسیار مهمی در اشتغال زایی ساکنان اطراف دارد در چهار دهه اخیر شاهد دست اندازی رژیم بعثی عراق ، مین گذاری ، استفاده بعثی ها از سلاح شیمیایی علیه رزمندگان اسلام و اکتشافات نفتی از سوی دو کشور ایران و عراق بدون رعایت الزامات و مجوزهای زیست محیطی بوده است.

البته خشکسالی و مهار سیلاب ها با احداث سد کرخه با ظرفیت پنج میلیارد مترمکعب و کاهش آورد رودخانه دجله نیز در بحران زیست محیطی این تالاب بین المللی بی تاثیر نبوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار