۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲

روی خوش بورس به مذاکرات ظریف

روی خوش بورس به مذاکرات ظریف
بازار سرمایه بیش از باقی بخش های اقتصادی به خبرهای واصله از سفر ظریف به کشور های اروپایی و تماس تلفنی ترزا می نخست وزیر بریتانیا خوش بین است.
کد خبر: ۸۰۷۰۶
به گزارش خبرنگار مانا،  بورس تهران که در ۱۰ روز قبل بر اساس اخبار منتشر شده مبنی بر خروج احتمالی ترامپ از توافق هسته‌ای تحت تاثیر شرایط سیاسی با ریزش‌های پیاپی مواجه بود در هفته جاری شرایط خوبی را پشت سر می گذارد و به نظر می‌رسد با پیش خور کردن تبعات سیاسی خروج آمریکا از برجام با روی گشاده به استقبال تضمین احتمالی اروپا برای مراوده اقتصادی می‌رود.
ظاهرا بازار سرمایه بیش از باقی بخش‌های اقتصادی به خبر‌های واصله از سفر ظریف به کشور‌های اروپایی و تماس تلفنی ترزا می‌نخست وزیر بریتانیا خوش بین است تا جایی که استقبال گرمی از شرکت‌های خودرویی که در روز‌های قبل از خروج، شرایط سختی را در بازار تجربه کردند، شده است.
به نظر می‌رسد از یک سو پیش خور شدن شرایط سیاسی و رسیدن قیمت شرکت‌ها به کف خود و از سوی دیگر خوش بینی بازار از توافق اروپا با ایران برای ادامه مبادلات اقتصادی باعث شده است که حتی خبر مهم دستور ترامپ مبنی بر کاهش چشمگیر خرید و فروش نفت ایران هم نتواند دماسنج بازار سرمایه را دچار تحول کند.
هرچند با توجه به آنکه موعد اجرای تحریم‌ها بین ۹۰ تا ۱۲۰ روز دیگر است، اما آنچه در روز‌های اخیر در نقل و انتقالات بین معامله گران مشهود است نوعی امید برای زنده ماندن برجام حتی بدون آمریکا ست.
هرچند در کنار شرایط سیاسی باید توجه داشت که نزدیک شدن به گزاراش سالانه بخش قابل توجه بورس و با توجه به اینکه شرایط قسمت مهمی از بازار سرمایه همچون کانه‌های فلزی و فلزات اساسی نمایان گر شرایط مناسب است و در حالی که به طور سنتی بازار سرمایه در ماه مبارک رمضان با یک رخوتی روبرو خواهد شد، اما بازیگران عمدتا حقوقی بورس تهران این روز‌ها به گرمی به پیشواز ماه رمضان رفته‌اند و در حالی که قیمت دلار نیز در بازار ارز از تلاطم‌های شدید افتاده است می توان امیدوار بود چرخش نقدینگی به سمت بازار سرمایه بار دیگر رونق گیرد.
بر همین اساس امروز بیست و پنجم اردیبهشت شاخص کل با رشد ۲۰۲.۵۵ واحدی به عدد ۹۴۹۰۶ واحد رسید و همزمان شاخص کل هم وزن نیز با ۹۳.۷۹ واحد افزایش به ۱۷۱۱۵ واحد بالغ شد.
در این روز معامله گران بازار سرمایه ۹۰۷ میلیون برگه سهم را در ۶۴ هزار و 222 دفعه معاملاتی مورد داد و ستد قرار دادند که ما حصل آن ارزش معاملاتی یک میلیون ششصد و سی هزار و سیصد و سی و یک میلیون ریالی بود.
همچنین ارزش بازار نیز در این روز به بیش از ۳ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۲۷۹ میلیارد ریال بالغ شد.
بر همین اساس سه شرکت سایپا با ۲۶ واحد، گلگهر با ۲۴.۵ واحد و خدمات انفورماتیک با ۲۲ واحد بیشترین تاثیر مثبت و سیمان اصفهان با ۹.۲، تاپیکو با ۸.۲ و ملی صنایع مس ایران با ۶ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل گذاشتند.
آنچه نمایه بازار در چند روز این هفته از خود نشان داده نوعی عکس العمل مثبت و نوعی امیدواری به نتیجه مذاکرات با کشور‌های اروپایی برای ابقای برجام است. هرچند با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دیگر رفتار هیجانی در بورس را شاهد نیستیم و بازار سرمایه نوعی رفتار توام با بلوغ البته تحت لوای حمایت حقوقی‌ها از خود نشان می دهد، اما آنچه بیش از پیش ضرورت دارد آن است که این عقلانیت در ۹۰ روز آینده که تحریم‌های آمریکا وارد فاز اجرایی می‌شود نیز در صورت ماندگاری اروپا در برجام باقی بماند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار