به گزارش خبرنگار مانا، اله مراد عفیفی پور در سی و یکمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در سال ۹۵ در بندر شهید رجایی ۴۵ میلیون و پانصد هزار تن کالا تخلیه و بارگیری صورت گرفت که چهار میلیون تن آن از طریق ریل حمل و نقل شد.
وی در این باره افزود: در نیمه اول سال ۹۶ عملکرد تناژی بندر شهید رجایی به ۵۰ میلیون تن رسید که در این میان پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوسیله ریل حمل شد این به معنای افزایش ۸ و ۸ دهم درصدی سهم ریل در عملیات تخلیه بارگیری در بندر شهید رجایی است که به صورت ارزیابی تناژی بیانگر رشد ۲۷ درصدی در این زمینه است.
عفیفی پور با اشاره به اینکه هنوز میزان بهره گیری و استقبال صاحبان کالا از ریل مطلوب نیست، خاطر نشان کرد: برای توسعه حمل ریلی در بندر شهید رجایی به سرعت به دنبال نهایی سازی بحث مانیفست ریلی هستیم همچنین با تفکیک آمار ریلی با ابزارهای نوین نرم افزاری سعی خواهیم کرد عملکرد در این زمینه را شفاف تر کنیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام اینکه در هفت ماه اخیر میزان ورودی کانتینر به ترمینال کانشیپ(ترمینال کانتینری ریلی) بندر شهید رجایی رشد ۴۰ درصدی داشته است تصریح کرد: با این حال هنوز استقبال از ریل از سوی صاحبان کالا کم است شاید به این دلیل که آنها هنوز حمل ریلی را نسبت به حمل زمینی به صرفه نمی دانند.
عفیفی پور یکی از اقداماتی که می تواند استقبال از ریل را در بندر شهید رجایی افزایش دهد تفکیک بخش ریل برای ارزیابی کالا در گمرک دانست و گفت: باید این تفکیک ایجاد شود تا صاحب کالا نسبت به تسریع در روند ترخیص کالا مطمئن شود.
وی با اعلام این مطلب که صاحبان کالا هنوز نسبت به صرفه اقتصادی ریل قانع نشده اند خاطر نشان کرد: طرح بارنامه سراسری از جمله طرح هایی است که میتواند نسبت به تسهیل و تسریع فرآیندها برای توسعه حمل ریلی از بندر بسیار موثر باشد.
عفیفی پور در این باره افزود: اگر به طور مثال شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان حمل کننده کالا با ابزار بارنامه سراسری اجازه داشته باشد کالا را از بندر خارج کند و تا مقصد حمل کند حمل ریلی به یک اولویت مهم تبدیل خواهد شد.
وی با اعلام این مطلب که مذاکراتی را با گمرک برای تسهیل روندها صورت گرفته اظهار داشت: قرار شد ایستگاه ارزیابی گمرک به گلوگاه ورودی بندر تغییر مکان بدهد که طی آن انتظار داریم با قرار گرفتن تمام ایستگاه های مانور و عملیات در منطقه ویژه اقتصادی بخش مهمی از مشکلات موجود و هزینه ها کاهش یابد.
عفیفی پور در پایان اظهاراتش به توسعه ریل در اسکله نفتی بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: پروژه شانتینگ یارد نفتی در بندر شهید رجایی پس از نهایی شدن ارزیابی ها به زودی اجرایی خواهد شد ولی تا آن زمان دو خط لوله در ترمینال یک در حال جاگذاری از سوی پیمانکار بخش خصوصی است تا از طریق آن مازوت صادراتی پالایشگاه اصفهان به اسکله هدایت شود.
لازم به توضیح است سی و یکمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با محوریت موضوع توسعه ریلی بنادر در محل این سازمان در حال برگزاری است.