احمد هاشمی در گفت و گو با خبرنگار مانا با اشاره به شرایط نامناسب شناورداران در بخش حمل و نقل بار به دلیل افزایش قیمت سوخت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شناورداران باید سوخت خود را به قیمت فوب خلیج فارس که در حال حاضر به حدود 1600 تومان رسیده است، تامین کنند، فعالیت با این قیمت سوخت برای مالکین شناورهای باری فاقد توجیه است.
وی با بیان اینکه تاکنون در این خصوص به مشکلات شناورداران از سوی مسئولین هیچگونه توجهی نشده است، گفت: چنانچه روند به همین شکل ادامه یابد، اکثر شناورداران از کار بیکار می شوند و احتمال اینکه بخش عمده ای از اشتغال این حوزه از بین برود، وجود دارد، بنابراین تا مشکل حادی بوجود نیامده است، مسئولین باید یک تصمیم منطقی و فوری اتخاذ کنند که شناورداران با مشکل مواجه نشوند.
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی حمل و نقل دریایی بار و مسافر کشور افزود: در حال حاضر حدود 4300 فروند شناور سنتی باری (لنج) در آبهای جنوب کشور مشغول به فعالیت هستند که معمولا به دلیل شرایطی که دارند اقتصادی نیستند و با توجه به قیمت سوختی که برای این شناورها در نظر گرفته شده است، فعالیت بخش عمده ای از این شناورها از توجیه خارج شده است.
هاشمی تصریح کرد: طبق آمار منتشره از سوی سازمان بنادر و دریانوردی بیش از90 هزار نفر گواهینامه فعالیت بر روی این شناورها را دارا هستند که البته در این میان تعداد بسیاری نیز به صورت غیر مستقیم برروی این شناورها فعالیت می کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت شرکت های تعاونی زیر مجموعه اتحادیه بیشتردر مسیر قشم و بندرعباس است که معمولا بیش از 90 درصد جابه جایی مسافر هم در این مسیر انجام می شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه مسیرهای سفرهای دریایی ظرفیت مشخصی را دارند بنابراین اگر تعداد شناورها در یک مسیر بیش از ظرفیت، افزایش پیدا کند با توجه به کرایه های فعلی و اینکه اکثر مالکین این شناورها از تسهیلات استفاده کرده اند، توجیه نخواهد داشت و مالکین قادر به پرداخت اقساط خود نخواهند بود.
وی گفت: چنانچه رقم کرایه ها افزایش یابد، تعداد دیگری شناور مسافری به این مسیر اضافه می شود تا خدمات بهتری به مسافران ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شناورها در دو کلاس زیر 20 نات و بالای 20 نات سرعت در مسیر قشم به بندرعباس تردد می کنند، افزود: به همین ترتیب مبلغ کرایه شناورهای با سرعت کمتر13 هزار تومان و با سرعت بیشتر 15 هزار تومان است.
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی حمل و نقل دریایی بار و مسافر کشور با بیان این نکته که کرایه هایی که شناورداران دریافت می کنند کارشناسی شده نیست، اظهارداشت: اکثر تجهیزات و قطعاتی که مالکان برای شناورها تهیه می کنند، خارجی بوده و باید ارزی خریداری شود درحالیکه درآمد ها به ریال است و این مسائل برای مالکان شناور مشکل ایجاد می کند.
هاشمی گفت: امسال با تلاش اتحادیه مالکان کشتی کرایه ها تا حدودی افزایش یافت اما این میزان افزایش مناسب نبوده است.
وی افزود: البته با توجه به وضعیت معیشتی مردم حساسیت ها و مشکلاتی نیز وجود دارد بنابراین باید شرایط به گونه ای مدیریت شود که ضمن حل مشکلات شناورداران به مردم هم فشاری وارد نشود.