شرکت کشتی سازی نوسکی روسیه به عنوان یکی از شرکت های تابعه هلدینگ ULL واقع در راه آبی ولگا – بالتیک و در نزدیکی بندر سنت پترزبورگ، فعالیت خود را با ساخت بزرگ ترین سازه هیدرولیکی اروپا در سال 1719 آغاز کرد و در طول سال ها با افزایش تردد کشتی ها از کانال نامبرده فعالیت این شرکت در سرویس دهی و تعمیرات کشتی های عبوری رشد قابل توجهی داشت.
این شرکت تحت استانداردهای موسسه های رده بندی بین المللی و روسی شامل لویدزرجستر، Russiaa Maritime Register at Shipping، Russiaa River Register، Veritas Germanischer Lloyd و Det Norske Verita فعالیت می کند.سایت خبری مانا طی گفتگو با سرگی شومسکیخ به عنوان نماینده شرکت Nevsky به بحث در خصوص موضوعات زیر پرداخت. ادامه این گفتگو را می خوانید:
*همان طور که شاهد هستید پس از لغو تحریم ها علیه ایران، شرکت های کشتیرانی بزرگی برای آغاز مذاکره با ایران و به خصوص شرکت کشتیرانی IRISL اعلام آمادگی کردند. آیا شرکت شما برنامه ای برای همکاری دریایی با ایران دارد؟
فعالیت شرکت کشتی سازی نوسکی روسیه در زمینه های مختلف دریایی شامل ساخت کشتی های باری، تانکر، ناوهای جنگی، یدک کش، دوبه های دریایی ها، کشتی های نجات، به همراه تعمیر و بازسازی شناورهاست.در این هلدینگ ما در یک چرخه ساخت کشتی استفاده از آنها در خطوط مختلف دریایی و در نهایت انجام تعمیرات هستیم در صورت تمایل هر کدام از این خدمات را می توانیم به ایران ارائه دهیم. به هر حال، به عقیده شرکت ها تجربه ما در به روزرسانی کشتی های قدیمی بهترین راهکار برای وضعیت کنونی ناوگان دریایی ایران است.در واقع ایران در حال حاضر نیازمند بروزرسانی ناوگان خود و انطباق آنها با استانداردهای بین المللی به منظور بازگشت دوباره به بازار جهانی دارد. بنابراین، با توجه به برنامه های " دکتر سعیدی" مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ورود به بازارهای جهانی، ایران نیاز به بازسازی ناوگان به ویژه از لحاظ سیستم های جهت یابی خود را دارد.
*به روزرسانی و نوسازی ناوگان کشتی های ایرانی در حال حاضر برنامه خوبی به نظر می رسد اما لطفاً در مورد شرایط، قوانین و برنامه های شرکت خود برای اجرای این پروژه درایران توضیح دهید.
شرکت نوسکی تخصص ویژه ای در نوسازی کشتی های قدیمی دارد. شرکت ما تحت گواهینامه DNV قرار دارد و ما مجبور به رعایت قوانین این گواهینامه و در عین حال استانداردهای موجود در روسیه برای این اقدام هستیم.در مجموع، تصورم این است این استانداردها تداخلی با استانداردهای موجود در ایران نداشته باشد.به علاوه متخصصان روسی می توانند در ایران به اجرای پروژه نوسازی سیستم های جهت یابی کشتی های ایرانی مبادرت ورزند. به طور مثال گروهی از متخصصان ما به منظور اجرای پروژه مشابه به چین سفرکردند و این عملیات با موفقیت انجام شد.
* برنامه ریزی ویژه ای برای دریای خزر و کشتیرانی در این دریا و همکاری با ایران دارید؟
در واقع بله، ما تکنولوژی و تجربه لازم را داریم و هم اکنون در این دریا، عهده دار انجام پروژه هایی هستیم. بنابراین می توانیم با توجه به تجربیاتمان ملزومات لازم را به ناوگان کشتی های ایرانی در دریای خزر از جمله نوسازی کشتی های ایرانی و ساخت کشتی های نجات و سکوی های فراساحلی در این دریا ارائه دهیم. ما مطلع هستیم که ایران به کشتی های نجات در دریای خزر نیاز دارد و ساخت این نوع کشتی ها از جمله تخصص ما محسوب می شود.
* برنامه شما برای سرمایه گذاری در ایران چیست؟
برای پاسخ به این سؤال نیاز به زمان بیشتری داریم چرا که هنوز در تبادلات بانکی با ایران، مشکلاتی وجود دارد و این تبادلات برای فعالیت های دریایی بزرگ تر مشکلات بانکی بزرگ تری را در بر دارد.اما خبر خوبی که در این زمینه می توان ارائه داد امضای توافقنامه ای بین ایران و روسیه است که طی آن هزینه ها در دو کشور مذکور با واحد پول همان کشور پرداخت می شود که راه حلی بسیار موثری در خصوص روابط تجاری و دریایی میان دو کشور محسوب می شود.خبر خوب دیگر توافقنامه ای میان دو کشور ایران و روسیه است که طی آن ریسک های موجود در فعالیت های تجاری میان این دو کشور توسط دولت های مذکور ضمانت می شود.
*فرصت های آموزشی میان ایران و روسیه را چگونه ارزیابی می کنید؟
یک موسسه بسیار معروف برای تربیت دریانوردان حرفه ای و مهندسان دریایی در روسیه وجود دارد که روابط بسیار خوب و گسترده ای با ایران دارند. در واقع، یکی از اعضای هیئت علمی این موسسه مدیر شرکت ما است و با توجه به روابط بسیار خوب ما با این موسسه، می توانیم راه را برای ورود دریانوردان ایرانی به این موسسه هموار کنیم. در گذشته، تجربه آموزش دانشجویان خارجی برای ارتقاء بالاتر را داریم. من به شخصه یکی از دانش آموختگان این موسسه هستم.
*آیا برنامه ای برای کشورهای CIS دارید؟
ما قصد داریم تا در خصوص انتقال کالا از طریق کشتی و خط راه آهن با ایران همکاری کنیم.
* پیرامون برنامه شرکت شما برای ایجاد شرکت های مشترک با ایران توضیح دهید؟
تاسیس یک شرکت جدید در روسیه نیز در مقایسه با سرمایه گذاری از شانس بهتری برخوردار است.
*و کلام آخر؟
ما قصد داریم در بندرعباس دفتری ایجاد کنیم تا به نیاز کارخانه های کشتی سازی و تعمیر کشتی در این منطقه پاسخ دهیم. این امر همچنین به همکاری با ایران در زمینه های مختلف کشتیرانی و به ویژه نوسازی ناوگان کشتی های قدیمی ایرانی کمک شایانی می کند. این دفتر فرآیند انتقال کالا از آسیا به بندرعباس و در آخر به اروپا را تسهیل می کند.