به گزارش گروه بین الملل مانا،لویدزلیست در گزارشی نوشت: هزینه ساخت کشتی در چین در ماه اکتبر سال جاری نیز به کاهش خود ادامه داد.
این کاهش ساخت طی آمارگیری از 18 کشتی سازی برتر چین در دنیا به دست آمده و میزان آن در ماه اکتبر فراتر از رقم 0.7 درصد در ماه سپتامبر بوده است.
بازار فله در این گزارش آمده است : سفارش ساخت فله برها با 0.9 درصد کاهش بر روی 848 واحد ثابت شد.در این خصوص حتی کشتی های اولتراماکس که در حقیقت پر طرفدارترین نوع فله برها در چین و در سال گذشته محسوب می شوند با کاهش قیمت روبه رو شده اند.
قیمت کشتی های اولتراماکس در ماه اکتبر به رقم 24 میلیون دلار رسید که 1.1 درصد کاهش را نسبت به ماه گذشته نشان می دهد.
قیمت این کشتی ها در دسامبر گذشته 25 تا 26 میلیون دلار بود.
کارشناسان این کشور اظهار داشتند: واردات کالا به این کشور کاهش چشمگیری نداشته است و در عین حال در آینده شاهد افزایش تقاضا برای غلات و دیگر کالاها خواهیم بود.
بازار تانکرشاخص تانکر پس از افزایش چشمگیر در بین ماه می سال 2014 تا می 2015، در ماه اکتبر با 0.9 درصد کاهش بر روی واحد 985 ثابت شد.
سفارش ساخت تانکرها بسته به نوع آنها با 0.7 تا یک درصد با کاهش روبه رو شد. در این میان قیمت نفتکش های غول پیکر و کشتی های حمل مواد نفتی نوع دو با بیشترین کاهش روبه رو شدند.
گزارش لویدزلیست در ادامه افزود: افزایش تقاضای نفت به نوبه خود مشکلی را برای کشتی های نفتکش به وجود آورده است به طوری که با افزایش تقاضا میزان اوراق نفتکش ها کاهش پیدا کرده است که خود باعث افزایش عرضه کشتی ها در این عرصه از حمل و نقل می شود.
کانتینربرها شاخص قیمت کانتینربرها اگر چه از ماه قبل بهتر بود اما به هر حال با 0.8 درصد کاهش ماهانه روبه رو شده است و بر روی واحد 884 قرار گرفته است.
ساخت کانتینربرهای با ظرفیت بین دو هزار و 200 تا 9 هزار TEU با 0.9 درصد کاهش قیمت، بیشترین تأثیر را از افت قیمت کشتی ها متحمل شدند. به علاوه کارشناسان لویدزلیست اظهار داشتند: مطمئن نیستیم که کانتینربرهای غول پیکر آیا پاسخگوی نیاز تجارت جهانی فردا هستند یا خیر. روند تجارت جهانی به دلیل تحولات اقتصادی در چین و طرح راه ابریشم به علاوه توافقنامه میان شرکا و طرف آمریکایی در اقیانوس آرام در حال تغییر است.
در حال حاضر بسیاری از سازندگان و کارخانجات تصمیمی مبنی بر انتقال کارخانجات خود از چین به دیگر کشورهای در حال توسعه نظیر ویتنام، مالزی و حتی کشورهای آفریقایی در سر می پرورانند که به آهنگ تغییر روند تجارت جهانی سرعت می بخشند.
این تغییر روند تردد کانتینربرها در خط آسیا – اروپا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
براساس گزارش لویدزلیست، یکی از نتایج این تغییر افزایش حجم صادرات کالا از بنادر در کشورهای در حال توسعه است اما به هر حال این بنادر در حال حاضر توانایی پذیرش کانتینربرهای غول پیکر در حال فعالیت در خط آسیا – اروپا را ندارند.
در پایان این گزارش آمده است: تغییر روند تجارت جهانی در آینده موجب ایجاد تناقضاتی در به کارگیری کانتینربرهای غول پیکر می شود به طوری که یکی از دلایل بهره گیری از کانتینربرهای غول پیکر مزیت آنها در توقف کمتر در بنادر و کاهش مصرف سوخت است. اما افزایش تقاضا برای صادرات در بنادر کشورهای در حال توسعه منجر به افزایش هزینه های عملیاتی این کشتی ها به دلیل توقف بیشتر در بنادر مختلف می شود.