۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴

بازدید کارشناسان جایکا از قشم

کارشناسان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)، تجربیات جهانی خود را در اختیار جوامع محلی در حوزه گردشگری دریایی جزیره قشم قرار دادند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۹۲۷۴
بازدید کارشناسان جایکا از قشم
به گزارش مانا کارشناسان جایکا در نخستین روز از سفر سه روزه خود به منطقه آزاد قشم با بررسی صنایع دستی بانوان جزیره قشم، معرفی این هنر به نقاط مختلف جهان را بسیار ارزشمند دانستند.
این گروه همچنین به اهمیت موضوع صید و صیادی در جزیره قشم پرداختند و بر توسعه صید سنتی آبزیان با هدف سلامت محیط زیست دریایی و اشتغال پایدار جوامع محلی تاکید کردند.
کارشناسان جایکا با دریافت آمار و اطلاعات مربوط به حوزه گردشگری در نقاط مختلف جزیره قشم، از بازدید گسترده مردم ایران از سایت های گردشگری قشم بویژه در ایام تعطیلات پایان سال و فراهم شدن اشتغال جوامع محلی و اسکان میهمانان در خانه های روستائیان به عنوان یک اقدام مهم در توسعه پایدار جوامع محلی نام بردند.
بازدید از تعاونی قایق داران در اسکله های لافت، شیب دراز و هنگام نیز از دیگر برنامه های نخستین روز از سفر هئیت ژاپنی جایکا به جزیره قشم بود. 
گروه کارشناسان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) روز گذشته از بندر تاریخی لافت، روستاهای شیب دراز، دیرستان، برکه خلف و اسکله گردشگری کندآلو و جزیره هنگام نیز بازدید کردند.
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه سازمان منطقه آزاد قشم، در ارتباط با سفر کارشناسان جایکا به جزیره قشم گفت: تمرکز کارشناسان جایکا در سه بخش شیلات، گردشگری و حفظ محیط زیست با محوریت جوامع محلی برنامه ریزی شده است.
سعید بنی عامریان افزود: پروژه گروه کارشناسان جایکا در قشم طی دو سال در این منطقه اجرا خواهد شد و بطورحتم شاهد تحولاتی در حوزه های گردشگری، شیلات و محیط زیست با محوریت جوامع محلی در این منطقه خواهیم بود.
وی با اشاره به توجه ویژه کارشناسان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن نسبت به صنایع دستی بانوان قشمی بیان داشت: معرفی این هنر به جوامع محلی نقاط مختلف جهان توسط این گروه بین المللی، موجب ارتقای جایگاه هنر دستی بانوان قشم خواهد شد.
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه سازمان منطقه آزاد قشم هدف از این سفر را بررسی توسعه پایدار در جزیره قشم با محوریت جامعه محلی و تعامل و همکاری جایکا با منطقه آزاد قشم دانست.
وی گفت: جایکا یک نهاد بین المللی است که هدفش کمک به توسعه پایدار در نقاط مختلف جهان و ایجاد تعامل و همکاری و نیز انتقال تجربیات کشورهای مختلف در توسعه پایدار جوامع محلی در نقاط مختلف دنیا است.
بنا به این گزارش، کارشناسان جایکا در سفر سه روزه خود همچنین در نشست مشترک با دکتر شعبانی فرد سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم راه های روند توسعه پایدار در این منطقه را با ارائه راهکارها و برنامه های تعامل دوجانبه، بررسی خواهند کرد.
کارشناسان جایکا در دومین روز از سفر سه روزه خود به جزیره قشم از روستاهای غرب این جزیره بازدید خواهند کرد.
آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) به عنوان یک نهاد مستقل دولتی سال 1974 با هدف ارتقای همکاری های بین المللی در زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه براساس قانون همکاری های بین المللی ژاپن تاسیس شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار