۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱

نگاهی به پیامدهای مصوبه دستیابی استان فارس به دریا

نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۴۸۹۵۱
نگاهی به پیامدهای مصوبه دستیابی استان فارس به دریاسال ها از شکل گیری طرح دستیابی استان فارس به خلیج فارس می گذرد و بحث های فراوانی در ارتباط با این طرح صورت گرفته، به نوعی که از یک سو برخی از کارشناسان و مسئولان این طرح را سر آغاز مشکلات متعدد می دانند از دیگر سو پیشنهاد دهندگان همواره بر مواضع خود تاکید دارند.
در واقع پایه و اساس چنین طرحی تنها منافع سیاسی عده ای قلیل در استان فارس را تامین می‌کند. به همین دلیل در سال های اخیر هرازگاهی صحبتی از آن به میان می آمد، اما پس از مدتی که با مخالفت افکار عمومی جامعه مواجه می‌گشت ، به فراموشی سپرده می‌شد.
حتی این مصوبه مخالفان متعدد و جدی در میان نمایندگان استان فارس دارد، دکتر سید احمدرضا دستغیب یکی از نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی از مخالفان چنین طرحی است و این مخالفت خود را هرگز کتمان نکرده و حتی چنین طرحی را سرآغاز تفکیک حتمی استان فارس می‌دانند.
البته برخی از نمایندگان استان فارس که اصرار بر اجرای مصوبه مذکور دارند، برنامه‌ای بلندمدت برای تشکیل استان فارس جنوبی و آن هم به مرکزیت شهرستان لامرد دارند و معتقدند لازمه‌ تشکیل این استان، ابتدا ساحلی شدن استان فارس است. هر چند از بازگو کردن آن خودداری می کنند، اما در برخی جلسات خصوصی با جدیت آن را مطرح نموده و همین موضوع نیز مخالفت شدید سایر نمایندگان استان فارس با اجرای این مصوبه به همراه دارد. زیرا با وجود سابقه طولانی فرهنگی و تاریخی و نقش محوریتی که لارستان در طول قرن‌های اخیر در جنوب کشور و حتی در حاشیه‌های خلیج‌فارس داشته و دارد، تاسیس استان فارس جنوبی به مرکزیت هر شهرستانی به جز لارستان، امری بعید به نظر می‌رسد.
این طرح در مورخه 26 تیرماه 1392در هیئت دولت سابق، با سوء استفاده از موقعیت روزهای آخر عمر دولت دهم، مطرح و بدون درنظر گرفتن شرایطی که قانون تقسیمات کشوری، دولت را مکلف به رعایت آنها کرده، به تصویب رسید.
تصویب این طرح درحالی بود که دولت وقت پیشاپیش و به طور رسمی از واکنش احتمالی مردم استان‌های هرمزگان و بوشهر و مخالفت شدید نمایندگان با چنین موضوعی مطلع شده بود و از سوی دیگر، متاسفانه برخی جراید و رسانه‌های مکتوب و مجازی در استان فارس، ضمن اعلام این خبر، آن را فتح بزرگی برای خودشان جلوه گر کردند و به نوعی خود را پیروز این جدال و طرف مخالف را مغلوب معرفی کردند. حتی خبر از جشن و پایکوبی و تبریک و شادباش می‌دادند و از بازگشت اراضی از دست رفته به استانشان سخن می‌راندند.
این موضوع نه تنها در برخی جراید و سایت‌های خبری استان فارس منعکس می‌شد، بلکه یکی از مهمترین دلایل ادعایی برخی از نمایندگان جنوب استان فارس نیز اعاده‌ حاکمیت استان فارس به اراضی از دست رفته‌شان در دهه‌های گذشته بود. گویی سرزمین‌های جدا شده از ایران را به آغوش میهن بازگردانیده‌اند، همین قبیل حرکات و موضع‌گیری‌های برخی افراد سیاسی استان فارس بود که موجبات تحریک و ناخرسندی افکار عمومی سراسر هرمزگان را سبب شد.
خوشبختانه مردم هرمزگان با موضع‌گیری متین و مناسب خود توانستند توجه مسئولین دولت فعلی را به خود جلب کنند و نماینده ولی‌فقیه در استان و همچنین تمامی نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و حتی استاندار (فعلی) هرمزگان این مصوبه را فاقد هرگونه دلیل و پشتوانه عقلانی اعلام کردند.
طرح دعوی در دیوان عدالت اداری توسط نگارنده نیز در راستای همان مخالفت مدبرانه با این مصوبه انجام گرفت که حمایت همه جانبه اقشار مردم هرمزگان و مسئولین و نمایندگان محترم را به دنبال داشت و هنوز دلایل بسیاری برای لغو مصوبه وجود دارد که هرچند بطور عمومی بازگو نشده اما غیر قابل چشم‌پوشی است.
در سفر ریاست محترم دولت تدبیر و امید به استان هرمزگان جمع کثیری از اقشار مختلف مردم شهرستان گاوبندی خصوصا روستاهای مربوطه با طی مسافت طولانی، برای استقبال از ریاست محترم جمهور به بندرعباس آمده و مراتب نارضایتی خود را از این مصوبه به اطلاع‌ رییس‌جمهور رساندند و ایشان نیز رسما اعلام کرد که این مصوبه دولت سابق، به بررسی مجدد و جدی نیاز دارد و البته از ماهیت ذاتی دولت تدبیر و امید هم چنین انتظاری می‌رفت که همین موضع را نسبت به چنین مصوبه اختلاف‌برانگیزی اتخاذ کنند.
اکنون با گذشت یک سال از تصویب طرح مذکور در هیئت وزیران دولت سابق، اجرای این مصوبه متوقف مانده و ورود ابتدایی دیوان عدالت اداری به این پرونده نیز حاکی از عزم جدی مسئولین کشور برای ممانعت از طرح چنین مسائل اختلاف‌برانگیزی است و مردم معتقد و آگاه هرمزگان نیز با درایتی که به خرج دادند، باعث شدند دولت جدید به فکر رفع این نگرانی بیفتاد و هم‌اکنون نوبت عقلا و دلسوزان واقعی کشور در دولت است که با اتخاذ تقسیم مناسب و مطابق را شعار تدبیر، عمل کرده و به خواسته مردم هرمزگان و نیز همه احزاب و فعالین سیاسی و اجتماعی هرمزگان فارغ از هر طیف و جناحی، جامه عمل بپوشانند و به جای طرح چنین مباحثی که جز ناراحتی و یأس نتیجه‌ای ندارد، به فکر توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی اقشار مختلف استان‌‌های جنوبی کشور، خصوصا هرمزگان، فارس و بوشهر و سیستان و بلوچستان باشند، زیرا با توسعه‌یافتگی این مناطق است که می‌توان کشور را از هرگونه آسیب سیاسی و اقتصادی و نیز هجمه‌های بی‌وقفه فرهنگی-سیاسی دشمن، محفوظ و مصون نگه داشت.
سید مهدی موسوی
ارسال نظرات

نظرات کاربران

قادری Iran, Islamic Republic of ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
0
0
سید مهدی موسوی ، شما لاری هستین؟
شما که می گید، انگار مردم اون منطقه اراضی ازدست رفته خود رو از پس گرفتن،
خوب مردم هرمزگان هم دارن می گن::: انگار دارن اراضی خود رو به دشمن و بیگانگان می دن!
آخرین اخبار