۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰

توجه ویژه یونسکو به کاوش باستان شناسی در آبهای ایران

در نشست اخیر شورای اجرایی کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی بر همکاری سه جانبه یونسکو، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و سازمان میراث فرهنگی در زمینه ارتقای فعالیتهای باستان شناسی زیرآب در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر تاکید شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۵۹۱
توجه ویژه یونسکو به کاوش باستان شناسی در آبهای ایران

دکتر چگینی، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از مباحث مورد توجه یونسکو همواره موضوع باستان شناسی زیرآب و میراث معنوی زیرآب بوده است.
وی ادامه داد: در این راستا در نشست اخیر شورای اجرایی کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو مذاکراتی در خصوص موضوع ارتقای فعالیت در زمینه باستان شناسی زیرآب در آبهای ایران به عمل آمد.
وی افزود: در این نشست نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان یونسکو خواستار فعالیت بیشتر در زمینه میراث زیرآب شد.
دکتر چگینی خاطرنشان کرد: همچنین پیشنهاد شد نشستی سه جانبه بین آن نمایندگی، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور افزایش فعالیت باستان شناسی و میراث زیرآب در آینده نزدیک برگزار شود.
وی همچنین از انجام جلسات مشترک میان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در زمینه انجام کاوش های باستان شناسی زیرآب خبر داد و گفت: با امضای تفاهم نامه بین پژوهشگاه اقیانوس شناسی و پژوهشکده باستان شناسی، نتایج این جلسات در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.
به گفته دکتر چگینی، کارشناسان بخش زمین شناسی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی می توانند به کارشناسان باستان شناس سازمان میراث فرهنگی در انجام کاوشهای باستان شناسی زیرآب کمک کنند.
وی یادآور شد: همچنین پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی می تواند برخی امکانات لازم جهت انجام کاوش های باستان شناسی زیرآب را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: کاوش و تحقیق در کشتیهای غرق شده یکی از مهمترین موارد مد نظر یونسکو است که طی کاوشهای باستان شناسی زیرآب انجام خواهد شد.
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی یادآور شد: همچنین انجام کاوش های باستان شناسی در بنادر تاریخی و جزایر خلیج فارس از دیگر برنامه هایی است که طی کاوش های باستان شناسی زیرآب انجام خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، بندر تاریخی سیراف در بوشهر و بندر تاریخی تیس در سیستان و بلوچستان از جمله گزینه هایی هستند که برای انجام کاوشهای باستان شناسی زیرآب در اولویت قرار دارند.
وی اظهار داشت: با توجه به سابقه چند صد ساله ایرانیان در امر دریا و دریانوردی، متاسفانه تاکنون تحقیقات قابل توجهی در این امر صورت نگرفته است و اطلاع دقیقی درخصوص وجود آثاری از دوران گذشته در آبهای ایران در دست نیست.
دکتر چگینی، تاکید کرد: امیدواریم با همکاری نماینده دایم ایران در یونسکو، سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و مجموعه های پژوهشی مرتبط همچون پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در آینده نزدیک شاهد انجام کاوش های باستان شناسی زیرآب در آبهای کشور باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار