۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

اتمام طرح حفاظت لاک پشتهای پوزه عقابی تا 10 روز دیگر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از اتمام طرح حفاظت لاک پشت های پوزه عقابی ظرف 10 روز آینده خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۴۹۵
اتمام طرح حفاظت لاک پشتهای پوزه عقابی تا 10 روز دیگر

محمد هاشم داخته در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پروژه طرح حفاظت لاک پشت های پوزه عقابی در روستای شیب دراز قشم که از نیمه اسفند ماه سال گذشته آغاز شده بود، ظرف 10 روز آینده به اتمام خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته پنج هزار قطعه بچه لاک پشت در سواحل شیب دراز سر از تخم بیرون آوردند، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش حجم ماسه های ساحل شیب دراز در سال جاری که در اثر ساخت اسکله در این روستا به وجود آمده، پیش بینی می شد شاهد کاهش تولد بچه لاک پشت ها در سال جاری باشیم.
داخته اظهار داشت: اما بر خلاف تصور این اتفاق نیافتد که دلیل آن نیز جابه جا کردن محل دفن تخم ها توسط نیروهای حفاظتی به مکان دیگری بود که توانستیم با این اقدام تخم ها را از نابود شدن نجات دهیم.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم، تاکید کرد: یک هفته پس از اتمام پروژه ، آمار دقیق لاک پشت های متولد شده در ساحل شیب دراز را اعلام خواهیم کرد که به طور قطع این آمار کمتر از پنج هزار قطعه بچه لاک پشت نخواهد بود.
وی تصریح کرد: لاک پشت های پوزه عقابی در فصل قبل بیش از 9 هزار و 140 تخم در سواحل ماسه ای شیب دراز گذاشتند که از بین این تخم ها، شش هزار و 524 عدد از آنها تخم های رسیده ای بودند که دارای زرده و نطفه بودند و در پایان فصل تخم گذاری از بین تخم های رسیده 5 هزار و 882 عدد بچه لاک پشت به دنیا آمدند.
وی با اشاره به اینکه پروژه حفاظت از این تخم ها تا هدایت بچه لاک پشت ها به سمت دریا، همچون سال های گذشته امسال نیز در روستای شیب دراز جزیره قشم انجام شد، خاطرنشان کرد: این پروژه حفاظتی با کمک جامعه محلی تا 10 روز دیگر نیز ادامه خواهد داشت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: با انجام این پروژه حفاظتی درصد موفقیت تولد بچه لاک پشت ها به 90 درصد افزایش یافته که این نرخ در دنیا بی نظیر است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون این پروژه خود به بخشی از جاذبه گردشگری جزیره تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 11 سال است که پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در جزیره قشم صورت می گیرد.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه سال 93 دوره بسیار مهمی در برنامه حفظ لاک پشت های دریایی در قشم محسوب می شود، یادآور شد: امیدواریم با برنامه ریزیهای صورت گرفته شاهد از بین رفتن خطر انتقراض این گونه مهم دریایی باشیم.
وی در خاتمه سخنان خود در خصوص حفاظت تخم ها در مقابل حمله روباه ها گفت: از آنجا که روستای قشم بیشترین جمعیت روباه در کشور را نسبت به وسعت سرزمین به خود اختصاص داده است، این روباه ها همواره به عنوان مهمترین معضل برای تخم های لا ک پشت های پوزه عقابی مطرح بودند.
به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، با اجرای طرح حفاظتی لاک پشت های پوزه عقابی در روستای شیب دراز و استقرار نیروهای حفاظتی در محل تخم گذاری لاک پشت ها، چند سالی است که دیگر شاهد حضور روباه ها در منطقه تخم گذاری نبوده ایم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار