۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱

گردشگری خارک قربانی صنعت نفت

سفر به جزیره خارک به دلیل وجود پایگاه‌های مهم صنعتی و نظامی همچنان برای گردشگران ممنوع و نیازمند اخذ موافقتنامه مکتوب از فرمانداری یا بخشداری بوشهر است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۱۷۷
گردشگری خارک قربانی صنعت نفتمدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: جزیره خارک یکی از مهمترین ظرفیت های استان در بحث گردشگری دریایی است که به دلیل واقع شدن در منطقه ویژه نفتی، نمی توان آنچنان که باید از پتانسیل های گردشگری آن بهره برد.
محمد ابراهیم فروزانی ادامه داد: به دلیل وجود پایگاه‌های مهم صنعتی و نظامی، رفت و آمد به جزیره خارک جز برای اهالی و ساکنان آن ممنوع است و کسانی که تمایل به سفر داشته باشند، باید پیشاپیش دلایل سفر خود را به فرمانداری بوشهر یا بخشداری خارک عرضه و موافقت مکتوب آنان را دریافت کنند.
وی گفت: تورهای دریایی به جزیره خارک هم اکنون به صورت غیر رسمی و با انجام هماهنگی های خاص انجام می شود.
فروزانی خاطرنشان کرد: البته در ایام نوروز که تعداد گردشگران زیادی خواستار سفر به خارک هستند، تورهای ویژه ای تشکیل شده بود که با اتمام نوروز این تورها نیز برداشته شد.
وی تاکید کرد: اگر گردشگران علاقه مند بخواهند به خارک سفر کنند باید با دفاتر خدمات مسافرتی استان هماهنگی های لازم را به عمل آورند تا شرایط سفرشان فراهم شود.
این مقام مسئول در استان بوشهر با اشاره به اینکه امکانات گردشگری در جزیره خارک در حد مطلوب فراهم نیست، گفت: نخستین نیاز اولیه گردشگر برای سفر، مکان اقامتی است که هنوز این امکان اولیه در جزیره خارک وجود ندارد.
فروزانی، اظهار داشت:بنابراین گردشگران علاقه مند به خارک، مجبورند در قالب تورهای یکروزه به این جزیره سفر کنند.
به گفته وی، جزیره خارک از مناطق بسیار قدیمی استان بوشهر و دارای آثار تاریخی و باستانی متعددی است که یک نمونه از آن سنگ‌نوشته‌ای متعلق به دوره هخامنشیان است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به اینکه این سنگ نوشته در سال 86 شمسی در جزیره خارک کشف شده است، خاطرنشان کرد: در این کتیبه عبارتی به خط میخی فارسی باستان نوشته شده و مضمون آن چنین است: «اینجا محل خشک و بی‌آبی بود. من شادی آوردم».
وی ادامه داد: که منظور این نوشته، حفر چاه‌ها و قنات‌های متعددی است که در جزیره خارک و اطراف این کتیبه حفر شده است.
این مقام مسئول در بوشهر خاطرنشان کرد: گورمعبدهای پالمیران مربوط به دوره اشکانیان یکی از آثار تاریخی این جزیره است که همچنان بخشی از سنگ‌نوشته‌ها و کنده‌کاری‌های روی دیواره‌های آن به جا مانده است.
به گفته وی، معبد پورئیدون، آتشکده زرتشتیان، باغ پرندگان، دره آذرپاد و بقعه میرمحمد حنیفه مربوط به قرن هشتم هجری قمری از دیگر جاذبه‌های این جزیره است.
جزیره صخره ای- مرجانی خارک با بیش از 10 هزا نفر جمعیت با مساحت 35 کیلومتر مربع در فاصله 54 کیلومتری شمال غربی بوشهر واقع شده است. این جزیره از معدود جزایر خلیج فارس است که در آن آب شیرین یافت می شود. آهو، کلاغ هندی، اگرت، فلامینگو، غاز، باکلان ، کبک و تیو از مهمترین حیات وحش این جزیره است.
مسیر دسترسی به جزیره خارک به صورت عادی از بندر بوشهر یا بندر گناوه است که در صورت مساعد بودن هوا از هر بندر روزانه یک رفت و آمد با کشتی به جزیره صورت می‌گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار