۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

لزوم افزایش همکاری شرکت های حمل کانتینر

شرکت‌های حمل کانتینری درون آسیا چنانچه سطح همکاری‌های خود را افزایش ندهند با توجه به مازاد عرضه که باعث افت نرخ‌ها می‌شود، برخی از آنها ورشکست خواهند شد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۴۶۲
لزوم افزایش همکاری شرکت های حمل کانتینربه گزارش مانا به نقل از لویدزلیست یک مقام اجرایی صنعت کشتیرانی اعلام کرد: نرخ‌های کرایه حمل همچنان در حال کاهش هستند. این امر برای مسیرهای تجاری درون آسیایی بسیار بد است.
بر اساس این گزارش 60 شرکت در تجارت درون آسیایی فعالیت می‌کنند که باعث ایجاد رقابت شدید و عرضه بیش از حد ظرفیت می‌شوند.
"ویکمن"مدیر اجرایی شرکت حمل و نقل MCC، افزود: یکی از مشکلات این است که تقریباً هیچ محدودیتی برای ورود به تجارت درون این منطقه وجود ندارد؛ این وضعیت به خاطر تقاضای نرخ‌های پایین‌تر توسط مشتری نیست، بلکه به این دلیل است که خطوط کشتیرانی نرخ‌های پایین‌ را پیشنهاد می‌دهند تا سهم بازار بیش‌تری را کسب کنند.
موضوع عمده دیگر رفتارهای رقابتی شرکت‌های حمل کانتینری است که آقای آن را به « خیریه » تشبیه می‌کند؛ چرا که برخی از خطوط کشتیرانی، کانتینرها را تقریباً رایگان حمل می‌کنند.
وی عنوان کرده است: ما به جای سهم بازار، به شدت روی سود تمرکز کرده‌ایم؛ ما اینجاییم تا درآمد کسب کنیم، نه اینکه برای صاحبان کالا خیریه راه بیاندازیم اما به نظر می‌رسد تعدادی از خطوط حمل کانتینری درون آسیا بیش‌تر روی افزایش سهم بازار تمرکز دارند.
ویکمن در ادامه عنوان داشت : خطوط کشتیرانی عموماً عادت دارند که به دنبال فعالیت و کسب و کار بیشتر باشند.
وی گفت : خطوط حمل کانتینری تنها در جست و جوی کانتینرهای بیش‌تر هستند. این موضوع به طور سنتی این طور بوده است. به رغم اینکه ما روی سود تمرکز می‌کنیم، وقتی تقاضا افزایش می‌یابد گاهی ما نیز وسوسه می‌شویم که به افزایش ظرفیت فعال فکر کنیم.
ویکمن با اشاره به افزایش نرخ ها گفت: وقتی روند برآوردن تقاضاها افزایش می‌یابد، شرکت‌های حمل کانتینری به جای اضافه کردن ظرفیت در این بازار باید در مورد استفاده مشترک از کشتی‌ها، معاوضه ظرفیت حمل و یا انجام سفرهای مشترک توافقنامه‌ منعقد کنند.
وی در ادامه آورده است :این امر می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. ضمن آنکه می‌تواند حوزه پوشش مستقیم را افزایش دهد.
مدیر اجرایی شرکت حمل و نقل MCC اضافه کرد :اگر خطوط کشتیرانی کانتینری برای توسعه خدمات به همکاری و کمک به یکدیگر ادامه دهند، نیازی به افزایش ظرفیت اضافی نخواهد بود. و در آن صورت تعادل عرضه-تقاضا بیش‌تر باب میل ما خواهد بود و ما می‌توانیم نرخ‌ها را افزایش دهیم و به‌طور واقعی به کسب درآمد اقدام کنیم.
اظهارات ویکمن در حالی مطرح می‌شود که مشوق های زیادی برای دنبال کردن موضوع ثبات صنعت حمل کانتینری در مسیرهای تجاری درون آسیایی وجود ندارد، به رغم این واقعیت که شرکت‌های کوچک زیادی در منطقه نقش آفرینی می‌کنند.
وی همچنین عنوان داشتند:خطوط حمل کانتینری تنها به کاهش نرخ‌ها برای جذب محموله‌های بیشتر فکر می‌کنند ونیازی نیست کشتی‌ها از دیگر شرکت‌ها برای ادغام و تقویت خطوط خریداری شوند.
وی معتقد است : اگر نرخ‌ها افزایش نیابد، ما شاهد ورشکستگی شرکت‌های بیش‌تری خواهیم بود.
ویکمن افزود: من فکر می‌کنم ما به همین دلیل از لحاظ هزینه بی‌رقیب هستیم. بنابراین اگر نرخ‌های حمل محموله نتواند پاسخ‌گوی هزینه‌های عملیاتی که انجام می‌دهیم باشد، برای ما دشوار است که تصور کنیم سایر شرکت‌ها سوددهی داشته باشند.
وی گفت : از سوی دیگر، شرکت حمل کانتینری MCC در حال بررسی و ارزیابی تاثیر احتمالی تشکیل اتحاد بزرگ شبکه P3 (متشکل از شرکت‌های کشتیرانی مرسک، CMA CGM و MSC) است که در صورت تصویب مراحل قانونی، عملیاتش را از اواخر این دوره سه ماهه آغاز خواهد کرد.
بر اساس این گزارش شرکت حمل کانتینری MCC برای اجاره یک کشتی TEU2800 و دو کشتی TEU 1100 طی دو ماه آینده برنامه‌ریزی کرده است تا ناوگان خود را به 63کشتی افزایش دهد.
با وجود این،مدیر اجرایی شرکت حمل و نقل MCC تاکید کرد:ما هیچ ظرفیت حملی اضافه نمی‌کنیم. برای ما راحت‌تر است که از کشتی‌های اجاره‌ای برای افزایش اطمینان در برنامه‌ریزی‌های خود استفاده کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار