۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰

لزوم تدوین جامع نظام حقوقی دریای خزر

اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خزر با حضور وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران ، روسیه ، جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان در مسکو آغاز به کار کرد .
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۴۰۹
لزوم تدوین جامع نظام حقوقی دریای خزربه گزارش مانا ، محمد جواد ظریف در این اجلاس گفت : دریای خزر با موقعیتی منحصربفرد موهبتی الهی برای پنج کشور ساحلی است که پیوندهای آنان را مستحکم تر می کند .
وزیر امور خارجه کشورمان افزود : زیستگاه دریای خزر در طول تاریخ هیچگاه اسیر مرزبندی های محدود نشده است و همانگونه که زلال ، شفاف ، پاک و ایمن به ما به ارث رسیده است آن را به آیندگان بسپاریم و چنان نظام حقوقی جامع ، کامل و مترقی تدوین کنیم که نه تنها پاسخگوی نیازهای کنونی باشد بلکه تحسین نسل های آینده را به دلیل دقت و جامعیت مذاکره کنندگان برانگیزد .
دکتر ظریف ادامه داد : خوشبختانه اراده سیاسی رهبران پنج کشور بر این است که این دریا ، همواره دریای صلح و دوستی ، توسعه و شکوفایی پایدار ، و حسن همجواری باشد .
وزیر امور خارجه افزود : کشورهای ساحلی خزر تاکید دارند که تا زمان تعیین رژیم حقوقی جدید ، رژیم های توافق شده برگرفته از موافقتنامه های 1921 و 1940 و مواردی مانند آزادی دریانوردی تجاری ، ماهیگیری ، منع تردد کشتی ها و شناورها و پرچم کشورهای غیر ساحلی و انحصار کمربند انحصاری شیلاتی همانگونه که تا کنون اعمال شده اند ؛ در آینده نیز اعمال خواهد شد .
وی با تاکید بر لزوم منصفانه بودن تحدید حدود و اتفاق آرای پنج جانبه در تدوین نظام حقوقی دریای خزر گفت : متاسفانه برخی بازیگران فرامنطقه ای دریای خزر را مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می کنند و از زوایای دیگر از جمله محیط زیست ، منابع زنده و صلح و ثبات پایدار غافل هستند .
دکتر ظریف خاطرنشان کرد : تبدیل دریای خزر به دریای صلح و دوستی و ثبات ، پرهیز ار رقابت های تسلیحاتی ، خودداری از کاربرد نیروهای مسلح و عدم حضور نیروهای نظامی کشورهای غیر ساحلی پیش فرض صلح و ثبات منطقه محسوب می شود .
وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت اجرای کنوانسیون های توافق شده درباره پهنه آبی خزر گفت : توانمندی های اقتصادی و سیاسی کشورهای ساحلی خزر ایجاب می کند که کشورهای در عرصه های انرژی ، بازرگانی ، راهگذرهای حمل و نقل و ترانزیت ، محیط زیست ، گردشگری ، اقتصاد و فرهنگ همکاری های بیشتری داشته باشند .
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در ابتدای این اجلاس گفت : اجلاس امروز برای آماده سازی برگزاری چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر است که در سپتامبر 2014 در آستاراخان روسیه برگزار خواهد شد .
وی افزود : سران کشورهای ساحلی خزر به موضوعات اساسی دریای خزر و رفاه ساکنان منطقه و تحکیم دوستی میان کشورها توجه ویژه دارند و در گذشته نیز در فضای دوستی با یکدیگر همکاری کرده اند .
وزیر خارجه روسیه ادامه داد : گروههای کاری خزر با موفقیت تدوین رژیم حقوقی و موضوع محیط زیست را ادامه می دهند که بر اساس مهمترین مسایلی است که در نشست سال 2010 در باکو مورد توافق سران قرار گرفت .
برچسب ها: وزارت خارجه
ارسال نظرات
آخرین اخبار