۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴

رفع آلودگی نفتی در دری‌ا با کشف ماده ی‌ جدید

محققان دانشگاه نیویورک موفق به کشف نانوکاتالیستی شدند که می تواند آلودگی های نفتی را از بین ببرد این ماده می تواند توسط تمام نفتکش ها حمل شود تا در صورت بروز نشت نفت به داخل آب بتوان به سرعت آلودگی را رفع کرد.
نویسنده: مديريت پورتال
کد خبر: ۴۲۱۳۹
رفع آلودگی نفتی در دری‌ا با کشف ماده ی‌ جدیدبه گزارش مانا نشت نفت می تواند اثرات مخرب زیست محیطی جدی را به دنبال داشته باشد؛ به طوری که ورود نفت به آب ها موجب آلودگی آب و به خطر افتادن زندگی آبزیان خواهد شد.

در سال 2010 فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک اتفاق افتاد که بزرگترین آلودگی نفتی در جهان محسوب می شود؛ این واقعه بعد از سه ماه مهار شد که صدمات بسیاری به محیط زیست وارد کرد.

به طور کلی زدودن آلودگی های نفتی از آب کار بسیار دشواری است. بر اساس آخرین یافته های بدست آمده در دانشگاه نیویورک این کار می تواند ساده تر و زیست سازگارتر انجام شود.

محققان این پروژه با استفاده از اکسید تنگستن مس موفق به ساخت توری نانومقیاسی شدند که در صورت تابش نور خورشید می تواند مولکول های نفت را شکسته و آنها را به ترکیبات زیست تخریب پذیر تبدیل کند.

گوما از محققان این پروژه می گوید: ما نوعی کاتالیست جدید ساخته ایم که قادر است هیدروکربن های موجود در آب را بشکند و آنها را به ترکیباتی تبدیل کند که برای محیط زیست بی خطر هستند.

این کاتالیست جدید تمام طیف های نور خورشید را جذب کرده و از آنها بعنوان عاملی برای شکستن مولکول های نفت استفاده می کند؛ این کاتالیست پایداری بالایی داشته به طوری که مدت زمان طولانی در آب باقی می ماند.

عمر این کاتالیست از تمام فتوکاتالیست های رایج بیشتر بوده و می تواند بارها مورد استفاده قرار گیرد.

این کاتالیست می تواند توسط تمام نفتکش ها حمل شود تا در صورت بروز نشت نفت به داخل آب بتوان به سرعت آلودگی را رفع کرد.

این توری که شباهت زیادی به تور ماهی گیری دارد، می تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد برای مثال برای رفع آلودگی های گازی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر برای تمیز کردن البسه به صورت خشک، از ترکیباتی نظیر بنزن استفاده می شود که بسیار آلاینده و هزینه بر است اما در صورت استفاده از این روش می توان لباس ها را بصورت خشک تمیز کرد که هم ارزان تر و هم برای محیط زیست بی خطر است.

نانوالیاف بافته نشده روی این توری قرار داده شده که با این کار مساحت سطحی توری افزایش یافته و کارایی کاتالیست بهبود قابل توجهی می یابد.
برچسب ها: آلودگی نفتی
ارسال نظرات
آخرین اخبار