۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹

افق های روشن با اجرای طرح پل خلیج فارس

نویسنده: مديريت پورتال
کد خبر: ۳۹۰۵۹
افق های روشن با اجرای طرح پل خلیج فارسایده احداث پل خلیج فارس که مزیت های پرشماری برای ایران و منطقه خلیج فارس به دنبال خواهد داشت به زمان ایجاد نخستین بندر آزاد تجاری ایران در جزیره قشم برمی گردد.در این راستا قرار بود که با یک پل سنگی از ناحیه «لافت» در میانه شمالی جزیره تا ساحل مقابل که حدود دو کیلومتر فاصله دارد، ارتباط زمینی بین قشم و سواحل جنوبی ایران برقرار و جزیره قشم به یک مرکز ...
ایده احداث پل خلیج فارس که مزیت های پرشماری برای ایران و منطقه خلیج فارس به دنبال خواهد داشت به زمان ایجاد نخستین بندر آزاد تجاری ایران در جزیره قشم برمی گردد.

در این راستا قرار بود که با یک پل سنگی از ناحیه «لافت» در میانه شمالی جزیره تا ساحل مقابل که حدود دو کیلومتر فاصله دارد، ارتباط زمینی بین قشم و سواحل جنوبی ایران برقرار و جزیره قشم به یک مرکز توریستی و تجاری بزرگ در دهانه خلیج فارس و تنگه هرمز مبدل شود.

بنا به مستندات تاریخی به نظر می‌رسد طرح ساخت پل خلیج فارس در آن زمان بیش تر به برقراری اتصال سرزمینی بین جزیره قشم و بندر عباس مرکز استان هرمزگان منحصر بوده است و شاید اهمیت استراتژیک این طرح در مباحث کلان اقتصادی به هیچ وجه مانند امروز مورد توجه قرار نگرفته بود.

در حقیقت با کلید خوردن و آغاز عملیات اجرایی این پروژه عظیم در 23 اسفند 89 می توان گفت که این ایده احداث پل خلیج فارس مرحله تئوری را پشت سرنهاده و با احداث این پل که قرار است تا سال 1392 خاتمه یابد، منطقه آزاد قشم می‌رود تا شاهد ثمرات این اقدام به عنوان « دروازه نوین تجاری ایران اسلامی» در آب های نیلگون خلیج همیشه فارس باشد.

پس از چهارمین سفر هیات دولت به هرمزگان و حضور پربرکت رییس جمهور در بین مردم قشم، خبر خوش پرداخت سهم 15 درصدی دولت برای ساخت پل منتشر شد و این رقم به حساب سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان مجری پروزه پل خلیج فارس واریز شد.

با راه اندازی پل خلیج فارس ارتباط جزیره قشم با سرزمین اصلی برقرار می‌شود. در واقع قشم به عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس که نزدیک به دوبرابر کشور بحرین است، در حال حاضر تنها از راه هوا و و دریا با سرزمین ایران در ارتباط است و با ساخت این پل رفت و آمد به این جزیره با سهولت و با هزینه بسیار پایینی به انجام خواهد رسید.

این پروژه حدود دو کیلومتر است و از این لحاظ حائز اهمیت زیادی است که سواحل جنوبی جزیره قشم را به شمالی ترین مناطق ایران متصل خواهد کرد و و در زمینه انواع سرمایه گذاری ها به ویژه سرمایه گذاری نفتی و سوخت رسانی به کشتی های غول پیکر می‌تواند مفید واقع شود.

این پروژه چهار طرح بزرگ احداث پل خلیج فارس بین قشم و بندرعباس به طول تقریبی دوهزار و 20 متر، توسعه و تجهیز بندر بین المللی کاوه، احداث راه آهن از بندر کاوه تا اتصال به شبکه راه آهن سراسری در محدوده بندرعباس و تکمیل و احداث بزرگراه زمینی از بندر کاوه تا بزرگراه سراسری بندرعباس را شامل می‌شود.

در پایان آرزومندم با توکل به ایزد منان و به دستان پر توان مهندسان ایرانی بتوانیم پروژه پل خلیج فارس را به عنوان نماد معماری و پیشرفت ایران اسلامی به جهانیان معرفی نماییم.

اسفندیار حیدری پور
رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم
ارسال نظرات
آخرین اخبار