۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۴

ایمنی دریانوردان باید در تنش‌های ژئوپلیتیکی حفظ شود

مالکان، اجاره‌کنندگان و نمایندگان مدیریت کشتی‌ها در گردهمایی با عنوان «ارتباط جهانی خدمه دریایی» خطراتی را که دریانوردان در نتیجه درگیری‌های فزاینده ژئوپلیتیکی با آن مواجه هستند، مورد بحث و بررسی قرار داده و بر اهمیت حفظ ایمنی آنان تأکید کردند.
کد خبر: ۱۰۵۰۱۹

ایمنی دریانوردان باید در تنش‌های ژئوپلیتیکی حفظ شود

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از Tradewindsnews؛ در این گردهمایی که با حضور فعالان عرصه دریانوردی در مانیل، پایتخت فیلیپین برگزار شد، توماس کازاکوس، دبیرکل اتاق بین‌المللی کشتیرانی (ICS)، گفت:«دریانوردان باید بتوانند بدون به خطر انداختن جان خود کار کنند. چشم‌انداز تجارت جهانی در زیر پای ما در حال تغییر است و از سوی دیگر، تنش‌های ژئوپلیتیکی در سراسر جهان رو به افزایش است. این تحولات نگران‌کننده است.»
کارن دیویس، سخنگوی انجمن بین‌المللی دریایی شرکت‌های نفتی (OCIMF)، برخی از تهدیدات واقعی برای ایمنی و جان دریانوردان را برجسته کرد و گفت:«در برخی مناطق، دریا به فضایی مورد مناقشه تبدیل شده است که با پرتاب‌های عمدی موشک، حملات پهپادی و جعل GPS شناخته می‌شود. دریانوردان ما تنها تماشاگر این رویدادها نیستند، بلکه آن را تجربه می‌کنند. کمیته امنیت دریایی ما از نزدیک با IMO و شرکای صنعتی برای حفاظت از دریانوردان همکاری می‌کند و بهترین شیوه‌های مدیریتی (BMP) را — که در ابتدا به‌عنوان واکنشی در برابر دزدی دریایی تدوین شد — به‌روزرسانی کرده است تا خدمه بتوانند تهدیدات بالقوه را شناسایی، ریسک را ارزیابی و برای کاهش آن برنامه‌ریزی کنند. همچنین دریانوردان را به‌سوی منابع اطلاعاتی و ابزارهای فوری راهنمایی می‌کند.»
او افزود:«وقتی آزادی ناوبری به چالش کشیده می‌شود، این دریانوردان هستند که ریسک را متحمل می‌شوند. هنگامی که سیاست‌ها یک‌شبه تغییر می‌کنند، خدمه باید پیش از همه خود را با شرایط جدید وفق دهند. آنان تجارت جهانی را در شرایط عدم قطعیت به حرکت درمی‌آورند و نه‌تنها شایسته قدردانی ما، بلکه شایسته بهترین حمایت ما هستند.»
سباستین فون هاردنبرگ، رئیس Intermanager، اظهار داشت:«همه چیز به ایمنی خدمه مربوط می‌شود. بدون ایمنی خدمه، هیچ مدیریتی برای کشتی وجود ندارد. بدون ایمنی خدمه، هیچ‌گونه حفظ دارایی برای صاحبان کشتی‌ها که مدیریت آن‌ها را بر عهده داریم، ممکن نیست. اما چگونه می‌توانیم در زمانی که به‌نظر می‌رسد جهان دوباره در مسیر درگیری و جنگ گام می‌گذارد و درس‌های گذشته فراموش شده‌اند، به این هدف دست یابیم؟»
وی در ادامه، درباره اقداماتی که مدیران کشتی باید برای اطمینان از ایمنی دریانوردان خود انجام دهند، گفت:«آن‌ها باید آگاه باشند که مدافعان نهایی ایمنی خدمه هستند، زیرا اجاره‌کنندگان و مالکان کشتی گاهی درگیر دغدغه‌های دیگری می‌شوند که می‌تواند تمرکز آن‌ها بر ایمنی خدمه را کاهش دهد. هرچند اجاره‌کنندگان ایمنی خدمه را در اولویت خود می‌دانند، اما فشارهای تجاری ممکن است آن‌ها را از مسیر اصلی منحرف کند. بنابراین ما، به‌عنوان مدیران کشتی، باید هوشیار باشیم که در برخی سناریوها آخرین سد دفاعی در برابر خطرات هستیم.»
فرانس اوباغ، مدیر ارشد Intertanko، به نمایندگی از مالکان تانکرها خاطرنشان کرد که ارتباط بین اجاره‌کننده و فرماندهان کشتی می‌تواند کاملاً متفاوت از ارتباط با اپراتور یا نماینده باشد. او تأکید کرد:«در مناطق درگیری و همچنین در محیط‌های کاری خطرناک مانند فضاهای محصور، باید از اقتدار مطلق فرمانده اطمینان حاصل شود.»
در ادامه این گزارش آمده است که جعل GPS به‌طور فزاینده‌ای در آبراه‌های کلیدی خاورمیانه و در میان کشتی‌هایی که در ناوگان سایه فعالیت دارند، رواج یافته و خطری جدی برای ایمنی ناوبری ایجاد می‌کند.
در پایان گزارش تأکید شده است که فناوری هرگز نباید از توانایی‌های انسانی پیشی بگیرد، بلکه باید انجام درست وظایف را آسان‌تر کند، نه دشوارتر.

ارسال نظرات
آخرین اخبار